HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Taat Allah dan RasulNya

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 14, 2010 10:14 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .

Salam,

Carilah hari yang sesuai dan memberi kelapangan kepada kita. Bukankah Allah mengkehendaki kita kemudahan dan tidak mengkehendaki kita kesukaran?

yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?


Quote :
Yunus
101Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman

Annur 62
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Annur52
Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan

Annur32
Katakanlah: "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir".

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 2:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 12:43 am

othman wrote:
2:187. Dihalalkan bagi kamu, pada malam puasa,
bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagi kamu,
dan kamu, pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawa kamu
mengkhianati diri-diri kamu sendiri, dan menerima taubat kamu, dan
memaafkan kamu. Maka sekarang campurilah mereka, dan carilah apa yang
Allah menuliskan (menetapkan) untuk kamu. Dan makan dan minumlah,
sehingga benang putih menjadi jelas bagi kamu daripada benang hitam,
pada fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sampai malam, dan janganlah
mencampuri mereka sedang kamu menumpukan perhatian (iktikaf) pada
ketetapan. Itulah had-had (hudud) Allah; janganlah keluar daripadanya.
Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat-Nya kepada manusia supaya
mereka bertakwa.


Quote :
Oleh kerana berpuasa adalah menahan
bercakap dengan manusia, tetapi ia dibenarkan pada malam puasa itu
untuk bercakap-cakap dan bergaul dengan isteri. Ini kerana fitrah
sebuah rumahtangga memerlukan komunikasi. Kalau suami itu tak bercakap
langsung dengan isterinya, nanti isteri itu rasa susah hati pula dan
rasa dipinggirkan.

Kemudian sebelum melaksanakan puasa untuk
keesokan harinya, buatlah persedian dari segi sumber tenaga iaitu
dengan makan dan minum dahulu. Ini kerana masa puasa, kita nak fokus
fikirkan petunjuk-petunjuk Allah. Kalau tiada tenaga, macam mana nak
memerah idea-idea?

Sebenarnya orang yang sedang khusyuk
mengkaji sesuatu ilham-ilham yang menguja diri memang akan semulajadi
kurang makan dan minum disebabkan seronok mengkaji sesuatu ilmu Allah
itu. Jadi tak perlu ditahan-tahan, seseorang itu akan kurang makan dan
minum. Tetapi nak tahan bercakap-cakap dengan manusia itu yang sukarnya
kerana memerlukan daya penumpuan yang tajam.

Dan ketika tengah
menumpukan perhatian kepada petunjuk-petunjuk Allah itu, jangan
bercampur dengan isteri sebab nanti tidak dapat konsentrasi. Isteri
bila bercampur dengan suami, pastilah mereka nak berbual-bual dengan
suami. Kalau sudah berbual-bual, peringatan Allah pun jadi lupa. Bila
lupa pada peringatan Allah, ketetapan Allah pun mereka langgar.

Bila
kita faham bahawa petunjuk Allah datang melalui ilham (wahyu) dan ilham
memerlukan daya fikir yang tinggi dan pemfokusan, maka mudah kita faham
kenapa Maryam berpuasa dengan menahan bercakap dengan manusia dan
kenapa Allah suruh makan dan minum dahulu sebelum fokuskan diri kepada
petunjuk-petunjuk Allah.

Yang menyebabkan mereka susah nak faham
ayat semudah 2:185~2:187 itu kerana mereka tak tahu yang wahyu itu
adalah ilham dan ilham akan turun hanya dalam keadaan fokus berfikir.

Tujuan
berpuasa bukannya untuk menahan bercakap, tetapi supaya capai kefahaman
sehingga kita tahu membezakan sesuatu perkara sama ada benar atau
salah, baik atau buruk, bermanfaat atau mudarat.

Pada keadaan
kita dalam dilema nak membezakan itulah sebenarnya waktu sebenarnya
kita perlu berpuasa sehingga kita tahu membezakan dilema yang bermain
dalam diri kita.

Contohnya bila kita menghadapi dilema Melayu
(sama ada nak menurut amalan tradisi atau mengikut yang terbaik), maka
kita kena kurang bercakap dengan manusia. Ketika itulah kita berpuas

salam

mana ada ayat dalam 2.65-2.87 itu yg menyebut berkenaan bercakap . kenapa kamu mengandai2 sahaja .

saudra othman... Very Happy

mereka mmg banyk andaian kerana nas mereka hanya otak... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 1:34 pm

iltizam wrote:
yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?

Salam,

Taat Allah dan rasulNya bermaksud taat kepada apa yang disampaikan oleh Allah melalui rasulNya.

Rasul hanya menyampaikan mesej-mesej Tuhan dari kitab-kitabNya bukan mereka-reka ucapan lalu dikumpulkan dalam satu kitab lain yang dinamakan riwayat hadis.

Sekarang ini, semua petunjuk dan penjelasan sudah terkandung dalam kitab al-quran. jadi, apabila kita berpegang dan mengamalkan apa yang ditetapkan dalam al-quran bermakna kita sudah taat kepada Allah dan rasulNya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 1:42 pm

iltizam wrote:
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?

Salam,

Bukankah ayat di atas sudah jelas bahawa jika ada orang yang tidak mahu taat/ ikut apa yang disampaikan oleh Allah melalui rasulNya, sudah tentu Allah tidak menyukai orang-orang itu.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 2:28 pm

Admin wrote:
iltizam wrote:
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?

Salam,

Bukankah ayat di atas sudah jelas bahawa jika ada orang yang tidak mahu taat/ ikut apa yang disampaikan oleh Allah melalui rasulNya, sudah tentu Allah tidak menyukai orang-orang itu.


Ya , Alhamdulillah jika dah jelas
Semoga bukan hanya Ayad itu yang jelas

Kita juga perlu Jelas sebagaimana Ayat yang jelas.


kakaka
Biar jelas Bro Admin Jangan jeles dah ler...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 2:39 pm

Salam,

Allah menurunkan al-quran melalui nabi muhammad untuk disampaikan kepada seluruh manusia.

Sebagai peringatan, taat Allah dan rasulNya adalah taat kepada kitab al-quran bukan taat kepada riwayat hadis.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 3:14 pm

Admin wrote:
Salam,

Allah menurunkan al-quran melalui nabi muhammad untuk disampaikan kepada seluruh manusia.

Sebagai peringatan, taat Allah dan rasulNya adalah taat kepada kitab al-quran bukan taat kepada riwayat hadis.

1)Taat kepada Allah (Alquran)......Dan Rasul.....????


Alquran mengarahkan taat pada rasul,
Nak taat macammana jika tidak mahu baca apa yang rasul perkatakan?

Udahlah tak pernah jumpa Rasul untuk taat padanya
Membaca Hadis/perkataan dan nasihatnya juga tidak mahu

Bagaimanakah orang yang berpelakuan sebegini di katakan taat pada rasul
hanya Cakap perkataan "TAAT " hakikatnya tidak mentaatinya

setakat cakap makan makan makan makan....mana ader kenyang bro

pergi cekup jer nasi segengam masukkan aja ke dalam mulut ,dan telan
barulah kenyanng...erghhh....hehehe....

Aduhai akal oh akal
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 4:51 pm

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Allah menurunkan al-quran melalui nabi muhammad untuk disampaikan kepada seluruh manusia.

Sebagai peringatan, taat Allah dan rasulNya adalah taat kepada kitab al-quran bukan taat kepada riwayat hadis.

1)Taat kepada Allah (Alquran)......Dan Rasul.....????


Alquran mengarahkan taat pada rasul,
Nak taat macammana jika tidak mahu baca apa yang rasul perkatakan?

Udahlah tak pernah jumpa Rasul untuk taat padanya
Membaca Hadis/perkataan dan nasihatnya juga tidak mahu

Bagaimanakah orang yang berpelakuan sebegini di katakan taat pada rasul
hanya Cakap perkataan "TAAT " hakikatnya tidak mentaatinya

setakat cakap makan makan makan makan....mana ader kenyang bro

pergi cekup jer nasi segengam masukkan aja ke dalam mulut ,dan telan
barulah kenyanng...erghhh....hehehe....

Aduhai akal oh akal

Salam,

Rasul taat kepada Al-Quran. Jadi kita pun kenalah taat pada Kitab yang sama. Apa-apa yang rasul patut tahu dia tahu melalui wahyu yang sampai melaluinya. Jadi apa-apa yang kita patut tahu juga wahyu yang sama.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 5:35 pm

tolokminda wrote:


Salam,

Rasul taat kepada Al-Quran. Jadi kita pun kenalah taat pada Kitab yang sama. Apa-apa yang rasul patut tahu dia tahu melalui wahyu yang sampai melaluinya. Jadi apa-apa yang kita patut tahu juga wahyu yang sama.

Ya , Kita sememangnya taat kitab yang sama sepertimana rasul tahu melalui kitab alquran, kita pun tahu melalui kitab yang sama

Rasul tahu dan mensyariatkan solat lima waktu

Tapi yang faham kitab yang sama fahamannya songsang dari apa yang rasul syariatkan

Rasul memfahamkan puasa dengan berlapar dan dahaga dan menahan diri dari perkara yang mazmumah

tetapi Ada yang cuba faham sendiri melalui kitab yang sama, terdapat keterbalikan
Puasa tak payah bercakap....hehe

Sebulan bisu berrrrr,,,,,kakakaka

Pak TM nie memang kelas.....Smart thinking....kaka
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 5:44 pm

iltizam wrote:
tolokminda wrote:


Salam,

Rasul taat kepada Al-Quran. Jadi kita pun kenalah taat pada Kitab yang sama. Apa-apa yang rasul patut tahu dia tahu melalui wahyu yang sampai melaluinya. Jadi apa-apa yang kita patut tahu juga wahyu yang sama.

Ya , Kita sememangnya taat kitab yang sama sepertimana rasul tahu melalui kitab alquran, kita pun tahu melalui kitab yang sama

Rasul tahu dan mensyariatkan solat lima waktu

Tapi yang faham kitab yang sama fahamannya songsang dari apa yang rasul syariatkan

Rasul memfahamkan puasa dengan berlapar dan dahaga dan menahan diri dari perkara yang mazmumah

tetapi Ada yang cuba faham sendiri melalui kitab yang sama, terdapat keterbalikan
Puasa tak payah bercakap....hehe

Sebulan bisu berrrrr,,,,,kakakaka

Pak TM nie memang kelas.....Smart thinking....kaka

Salam,

Pertama, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang kata puasa itu ditentukan selama sebulan?

Kedua, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang kata puasa itu tidak boleh makan dan tidak boleh minum di siang hari?

Ketiga, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang mengesahkan bahawa antara tugas Nabi adalah mensyariatkan ritual-ritual tertentu?

Misalnya, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang mengesahkan bahawa Nabi telah mensyariatkan sembahyang 5 waktu?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 7:38 pm

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:


Salam,

Rasul taat kepada Al-Quran. Jadi kita pun kenalah taat pada Kitab yang sama. Apa-apa yang rasul patut tahu dia tahu melalui wahyu yang sampai melaluinya. Jadi apa-apa yang kita patut tahu juga wahyu yang sama.

Ya , Kita sememangnya taat kitab yang sama sepertimana rasul tahu melalui kitab alquran, kita pun tahu melalui kitab yang sama

Rasul tahu dan mensyariatkan solat lima waktu

Tapi yang faham kitab yang sama fahamannya songsang dari apa yang rasul syariatkan

Rasul memfahamkan puasa dengan berlapar dan dahaga dan menahan diri dari perkara yang mazmumah

tetapi Ada yang cuba faham sendiri melalui kitab yang sama, terdapat keterbalikan
Puasa tak payah bercakap....hehe

Sebulan bisu berrrrr,,,,,kakakaka

Pak TM nie memang kelas.....Smart thinking....kaka

Salam,

Pertama, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang kata puasa itu ditentukan selama sebulan?

Kedua, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang kata puasa itu tidak boleh makan dan tidak boleh minum di siang hari?

Ketiga, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang mengesahkan bahawa antara tugas Nabi adalah mensyariatkan ritual-ritual tertentu?

Misalnya, boleh tuan kemukakan ayat Quran yang mengesahkan bahawa Nabi telah mensyariatkan sembahyang 5 waktu?

Alquran telah ada pada tuan tm ...hehe
untuk apa lagi saya ke MUKA tuan....Buat malu jer nanti ,

Quran tuan tolok kat mana? Boleh tunjukkan DIMANAKAH ALQURAN
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 8:28 pm

Salam,

Sebab itu, mana-mana ketetapan yang tidak terdapat dalam al-quran ianya bukanlah dari nabi tapi dari kitab rekaan manusia. nabi hanya menyampaikan al-quran bukan menyampaikan kitab riwayat hadis.

jika kita taat kepada rasul yang menyampaikan al-quran itu bermakna kita taatlah kepada Allah dan rasulNya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 9:56 pm

Admin wrote:
Salam,

Sebab itu, mana-mana ketetapan yang tidak terdapat dalam al-quran ianya bukanlah dari nabi tapi dari kitab rekaan manusia. nabi hanya menyampaikan al-quran bukan menyampaikan kitab riwayat hadis.

jika kita taat kepada rasul yang menyampaikan al-quran itu bermakna kita taatlah kepada Allah dan rasulNya.

Mana Ada ketetapan yang tiada dalam Alquran, Semuanya Ada dalam Alquran.
Dan semua ketetapan adalah dari Allah. Mana Ada Ketetapan yang lain.
Saudara sedang berforum nie ketetapan siapa?
Cuba cari dalam Alquran , Nescaya akan jumpa kisah saudara di sini

Dan Alquran di Baca Berulang ulang sampai HAri kiamat



Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 10:23 pm

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Sebab itu, mana-mana ketetapan yang tidak terdapat dalam al-quran ianya bukanlah dari nabi tapi dari kitab rekaan manusia. nabi hanya menyampaikan al-quran bukan menyampaikan kitab riwayat hadis.

jika kita taat kepada rasul yang menyampaikan al-quran itu bermakna kita taatlah kepada Allah dan rasulNya.

Mana Ada ketetapan yang tiada dalam Alquran, Semuanya Ada dalam Alquran.
Dan semua ketetapan adalah dari Allah. Mana Ada Ketetapan yang lain.
Saudara sedang berforum nie ketetapan siapa?
Cuba cari dalam Alquran , Nescaya akan jumpa kisah saudara di sini

Dan Alquran di Baca Berulang ulang sampai HAri kiamat




Salam,

Apa-apa ketetapan yang membawa kita kepada amalan menyekutukan Tuhan tidak terdapat di dalam Al-Quran. Malah Tuhan melarang dan menegaskan ia merupakan kejahatan yang tidak akan diampunkan olehNya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sun Aug 15, 2010 10:39 pm

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Sebab itu, mana-mana ketetapan yang tidak terdapat dalam al-quran ianya bukanlah dari nabi tapi dari kitab rekaan manusia. nabi hanya menyampaikan al-quran bukan menyampaikan kitab riwayat hadis.

jika kita taat kepada rasul yang menyampaikan al-quran itu bermakna kita taatlah kepada Allah dan rasulNya.

Mana Ada ketetapan yang tiada dalam Alquran, Semuanya Ada dalam Alquran.
Dan semua ketetapan adalah dari Allah. Mana Ada Ketetapan yang lain.
Saudara sedang berforum nie ketetapan siapa?
Cuba cari dalam Alquran , Nescaya akan jumpa kisah saudara di sini

Dan Alquran di Baca Berulang ulang sampai HAri kiamat




Salam,

Apa-apa ketetapan yang membawa kita kepada amalan menyekutukan Tuhan tidak terdapat di dalam Al-Quran. Malah Tuhan melarang dan menegaskan ia merupakan kejahatan yang tidak akan diampunkan olehNya.

Manusia yang sentiasa menyekutukan tuhan adalah mereka yang sentiasa memandang kepada makhluk
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 12:11 am

Salam,

Bukan sahaja memandang kepada makhluk tapi mengadap secara ritual objek-objek ciptaan manusia seperti patung, bangunan batu empat segi dsb. Jadi, orang-orang seperti bukanlah taat kepada Allah dan rasulNya malah menyekutukanNya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 12:55 am

Admin wrote:
Salam,

Bukan sahaja memandang kepada makhluk tapi mengadap secara ritual objek-objek ciptaan manusia seperti patung, bangunan batu empat segi dsb. Jadi, orang-orang seperti bukanlah taat kepada Allah dan rasulNya malah menyekutukanNya.

sekarang nie TOK Admin menghadap mana?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 1:54 am

Sesungguhnya, telah teratur rapinya alam buana. Manakala dikenali 'Yang Mengatur, keseluruhannya adalah Yang Maha Esa, jesteru itu telah teratur dengan rapi urusan2 pengaturan. TIDAK ADA KESILAPAN2 PERNAH TERJADI pada jaringan hayat.



'KEROSAKAN , KESILAPAN, KEBINASAAN. KESESATAN'... cumalah hal2 remeh, senisbah bagaimana cara persepsi seseorang, menterjemahkan erti kehidupan'


kalau ada pada langit dan bumi 'pentadbir2'/ tuhan2 selain 'Tuhan Yang Esa', nescaya rosaklah tiap2 diantara kedua2nya
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 2:09 am

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Bukan sahaja memandang kepada makhluk tapi mengadap secara ritual objek-objek ciptaan manusia seperti patung, bangunan batu empat segi dsb. Jadi, orang-orang seperti bukanlah taat kepada Allah dan rasulNya malah menyekutukanNya.

sekarang nie TOK Admin menghadap mana?

Salam,

Tidak perlu mengadap apa-apa objek (amalan ritual) kerana perbuatan sedemikian hanya mengundang kepada penyekutuan terhadap Allah.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 2:11 am

Admin wrote:
iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Bukan sahaja memandang kepada makhluk tapi mengadap secara ritual objek-objek ciptaan manusia seperti patung, bangunan batu empat segi dsb. Jadi, orang-orang seperti bukanlah taat kepada Allah dan rasulNya malah menyekutukanNya.

sekarang nie TOK Admin menghadap mana?

Salam,

Tidak perlu mengadap apa-apa objek (amalan ritual) kerana perbuatan sedemikian hanya mengundang kepada penyekutuan terhadap Allah.

Tu Baru Nafi,
Nak Isbat kat mana?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 2:23 am

Salam,

Perangai orang-orang yang tidak percaya yang banyak soal seperti kaum nabi musa itu mereka contohi tapi sifat para rasul dalam al-quran tidak pula mereka contohi.

Sepatutnya apabila mereka taat kepada Allah dan rasulNya, peringatan dalam al-quran itulah yang mereka ambil.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 2:40 am

Admin wrote:
Salam,

Perangai orang-orang yang tidak percaya yang banyak soal seperti kaum nabi musa itu mereka contohi tapi sifat para rasul dalam al-quran tidak pula mereka contohi.

Sepatutnya apabila mereka taat kepada Allah dan rasulNya, peringatan dalam al-quran itulah yang mereka ambil.

Betul tu,
Ramai orang yang baca Alquran tapi telinganya pekak.
Matanya Buta sebelah....Melihat dengan sebelah Mata

Yang sebelah lagi di tutup

Sambil mereka mereka itu memakai sepatu sebelah kiri jer

yang sebelah kanan berkaki Hayammm......

Agaknya siapa si makhluk yang begini yerk....kakaka
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 8:31 am

Admin wrote:
Salam,

Perangai orang-orang yang tidak percaya yang banyak soal seperti kaum nabi musa itu mereka contohi tapi sifat para rasul dalam al-quran tidak pula mereka contohi.

Sepatutnya apabila mereka taat kepada Allah dan rasulNya, peringatan dalam al-quran itulah yang mereka ambil.
Salam Admin,

Sebab itulah kesan cara hidup mereka sama macam orang Yahudi dan Nasrani terdahulu. Mereka berpuak-puak. Puak A kata puak B tak betul, puak B kata puak A tak betul.

2:113. Orang-orang Yahudi berkata, "Orang-orang Nasrani tiada sesuatu", dan orang-orang Nasrani berkata, "Orang-orang Yahudi tiada sesuatu"; dan mereka membaca al-Kitab. Demikian juga orang-orang yang tidak mengetahui berkata, serupa dengan ucapan mereka. Allah akan menghakimkan antara mereka pada Hari Kiamat mengenai apa yang mereka memperselisihkan.

Begitulah puak A dan puak B itu. Mereka membaca Al Quran tetapi hidup berpuak-puak macam itu. Itukah tandanya mereka taat pada Allah dan Rasul?

Daripada Nabi Ibrahim yang dinamakan muslim, mana ada Allah ajar seseorang Rasul mewujudkan puak-puak macam orang Yahudi dan Nasrani pernah lakukan? Ini kerana Allah tak suruh manusia membeza-bezakan seseorang Rasul dengan Rasul yang lain.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 10:09 am

iltizam wrote:

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya
ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Sangat benar bahwa taat kepada Allah dan Rasul adalah tidak terpisahkan,

yaitu

taat kepada petunjuk yang terkandung dalam Alquran saja,

karena

Alquran adalah petunjuk dari Allah dan petunjuk tersebut tidak dapat ditaati tanpa mentaati Rasul yang membawa petunjuk tersebut.

iltizam wrote:
Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?

Memang menjadi tidak masuk akal jika taat kepada Allah dan Rasulnya dipisahkan

menjadi

taat kepada Allah adalah taat kepada Alquran

dan

taat kepada Allah adalah taat kepada Riwayat.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Mon Aug 16, 2010 10:19 am

Sememangnya ada sesetengah Golongan atau satu kaum apabila di sebut sahaja Nama MUHAMMAD......mim , ha , mim , dal (Hamd).....Mereka Akan mengeliat seperti cacing kepanasan......

Alhamdulillah dia mengeliat seperti cacing kerana cacing lebih tenang berbanding lipas....Cacing mengeliat dalam tenang.

Kalau mereka jadi seperti lipas kudong( KUDONG SEBELAH KAKI)....haduih
( pembetulan : Bukan sebelah kaki tetapi kudung sebelah sayap)

Tapi golongan itu bukan yang ada di sini kat....Kat dalam forum nie semuanya baguih
kat tempat lain ada sorang dua....
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Today at 7:35 pm

Back to top Go down
 
Maksud Taat Allah dan RasulNya
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 7Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» taat kepada Allah dan rasulnya
» Taati Allah dan rasulNya
» mendahulukan cinta keada Allah dan Rasulnya
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah
» The Question for Hizb 8: Allah will not leave the believers in the state in which you are now, until He ________ the wicked from the good.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: