HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Taat Allah dan RasulNya

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Sat Aug 14, 2010 10:14 pm

First topic message reminder :

Admin wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Memanglah ayat 2:187 itu tulis suruh makan dan minum sebelum fajar, tetapi tidak pula dikatakan tidak boleh makan dan minum selepas fajar.

Kalau dalam ayat itu tidak ada sebut dilarang makan atau disuruh makan semasa berpuasa, kenapa nak mengada-adakan larangan tak boleh makan dan minum masa puasa? Bukankah makan dan minum itu satu fitrah?

Oleh kerana makan dan minum itu satu fitrah, maka kita ambillah yang fitrah sebab Islam itu selari dengan fitrah. Amalan orang kafir sahaja tak selari dengan fitrah.

Jadi, tak tahu ke nak menimbang sesuatu perkara itu selari dengan fitrah atau tidak. Membuat amalan yang tak selari dengan fitrah, samalah macam kaum Nabi Luth yang buat amalan di luar fitrah manusia.

salam

kalau macam tu jangan bercakap sajalah . kalau kerja tentulah tak boleh puasa sebab bila kerja kena bercakap . susah jugak .

Salam,

Carilah hari yang sesuai dan memberi kelapangan kepada kita. Bukankah Allah mengkehendaki kita kemudahan dan tidak mengkehendaki kita kesukaran?

yang sesuai pun kalau tidak menepati syariat rasul tidak bererti don..pak

agak agak kita lah kan.

mengapa Allah asyik menyebut ALLAH DAN RASUL,
bukannya ALLAH Atau Rasul....

kenapa ya ALLAH DAN RASUL.....
Kalau kita lihat nya seakan Allah dan rasul tidak pernah berpisah pula ya.

Jika sekarang / la nie /zaman nie kita nak ikut Allah

Bagaimana?

Dan Nak Ikut Rasul Bagaimana?


Quote :
Yunus
101Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman

Annur 62
Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Annur52
Dan barang siapa yang taat kepada Allah dan rasul-Nya dan takut kepada Allah dan bertakwa kepada-Nya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan

Annur32
Katakanlah: "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir".

jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir"


kenapa ya?


Last edited by iltizam on Sat Aug 21, 2010 2:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Sep 21, 2010 7:06 pm

masterpiece7070 wrote:
SEBAB ITULAH KITA WAJIB TAAT SEGALA APA YANG TELAH RASULULLAH SAMPAIKAN KPD KITA IAITU BERPANDUKAN AQ DAN SUNNAH NABI.

Salam,

Nabi tidak akan sampaikan apa yang bertentangan dengan petunjuk dalam al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Sep 21, 2010 10:36 pm

Untuk mengetahui apa yang Nabi sampaikan belajarlah dari ilmu yang diwarisi dari Nabi melalui orang beriman. Bukan main agak-agak aje. Perintah Nabi sama lah dengan sunnah Nabi yang perlu ditaati. Yang dikatakan sunnah ialah cara yang ditunjukkan dan amalan baginda. Nabi ajar umatnya dengan cara menunjukkan bagaimana amalan itu. Bukan teori secara verbaly. Bukan macam perintah raja yang rakyat saja kena buat tapi raja tak buat. Kerana apa yang diperintahkan oleh Allah kepada Nabi itu jugalah yang diperintahkan pada orang beriman. Sebab itu amalan Nabi adalah amalan Al Quran, kalau nafsu akal kita kata ia bertentangan bermakna kita yang salah, Nabi yang benar. Itulah yang berlaku dari sahabat yang beriman hinggalah kepada umat Islam hari ini. Ianya telah tetap dan tak berubah dari dulu sampai sekarang apa yang dari al Quran telah jelas dan dari Nabi pun jelas. Jangan nafsu kita memandai-mandai kata ia bertentangan sedangkan kita tidak belajar ilmu agama yang telah lengkap pada zaman Nabi lagi. Tanya lah diri kita apakah kita telah belajar ilmu agama sebelum kita berkata sesuatu mengenainya? Takuti lah Allah sebagaimana yang diajar oleh Nabi kerana Nabi berkata Baginda lebih kenal Allah dan lebih takut kepadaNya dari sesiapa yang lain, apalagi kita di zaman akhirzaman ini.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Tue Sep 21, 2010 11:00 pm

Al Quran bukan turun zaman kita. Al Quran turun secara berperingkat dan diamalkan sebaik sahaja ia turun oleh Nabi dan orang Islam ketika itu. Semua orang Islam telah diajar segala perintah solat, puasa zakat dan haji ketika Nabi masih hidup. Penipu besarlah kalau ada orang kata orang Islam tidak tahu sembahyang, tidak tahu puasa, tidak tahu zakat dan haji sedangkan mereka hidup bersama Nabi saw. Ajaran Nabi pada sahabat inilah lahirnya hadith. Apakah kita kata hadith atau ajaran Nabi pada sahabatnya itu adalah salah? Dimanakah akal kita? Bodoh sangatlah kalau kita percaya pada orang yang mendustakan hadith. Sebab itu golongan yang mendusta hadith ini bukan datang dari orang yang berilmu dan pelopornya pula ialah orientalis bukan orang Islam pun. Sebab itu belajar dari orang soleh bukan dari ' mat salleh celup' yang berhati kristian dan anti Islam. Sanggupkah kita menggadai iman kita kerana percaya pada golongan anti Islam ini? Kecuali lah kalau ada yang mahu keluar dari Islam. Sebab itu siapa yang menolak hadith secara tidak langsung dia juga memusuhi orang islam. Kerana sesuatu yang kafir tidak akan bersatu dengan Islam.










Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 1:27 am

Salam,

Kalau puan terus mempertahankan kepercayaan puan, itu pilihan puan sendiri.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 7:35 am

Admin wrote:
masterpiece7070 wrote:
SEBAB ITULAH KITA WAJIB TAAT SEGALA APA YANG TELAH RASULULLAH SAMPAIKAN KPD KITA IAITU BERPANDUKAN AQ DAN SUNNAH NABI.

Salam,

Nabi tidak akan sampaikan apa yang bertentangan dengan petunjuk dalam al-quran.
Salam,

Benar Admin. Kalau Nabi dikatakan menyampaikan sesuatu yang bercanggah dengan Al Quran, bukankah itu bermakna kita menyamakan Nabi dengan orang-orang kafir terdahulu yang sudah tentulah menentang Al Quran juga? Mustahil Nabi disamakan dengan sifat-sifat orang kafir.

Jadi janganlah taksub sangat pada si polan itu. Jika si polan itu mengatakan Nabi buat itu dan ini, periksalah dakwaan si polan itu sama ada selari atau bertentangan dengan Al Quran. Kalau jelas bertentangan dengan Al Quran, apa hal bodoh sangat mereka pergi percaya itu adalah percakapan/perbuatan Nabi? Tak tahu nak membezakan mana yang selari dengan mana yang bertentangan dengan Al Qurankah? Atau mereka sebenarnya memang tidak percaya kepada Al Quran, cuma berselindung atas akuan beragama "Islam" sahaja?
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 11:56 am

Quote :
Nabi tidak akan sampaikan apa yang bertentangan dengan petunjuk dalam al-quran. - ADMIN

Quote :
Benar Admin. Kalau Nabi dikatakan menyampaikan sesuatu yang bercanggah dengan Al Quran, bukankah itu bermakna kita menyamakan Nabi dengan orang-orang kafir terdahulu yang sudah tentulah menentang Al Quran juga? Mustahil Nabi disamakan dengan sifat-sifat orang kafir. - JUANG

SEBAB ITULAH KITA WAJIB TAAT SEGALA APA YANG TELAH RASULULLAH SAMPAIKAN KPD KITA IAITU BERPANDUKAN AQ DAN SUNNAH NABI.

TAK FAHAM LAGI KE?
No No No

Quote :
Jadi janganlah taksub sangat pada si polan itu. Jika si polan itu mengatakan Nabi buat itu dan ini, periksalah dakwaan si polan itu sama ada selari atau bertentangan dengan Al Quran. Kalau jelas bertentangan dengan Al Quran, apa hal bodoh sangat mereka pergi percaya itu adalah percakapan/perbuatan Nabi? Tak tahu nak membezakan mana yang selari dengan mana yang bertentangan dengan Al Qurankah? Atau mereka sebenarnya memang tidak percaya kepada Al Quran, cuma berselindung atas akuan beragama "Islam" sahaja?

TIADA KETAKSUBAN PUN PADA KAMI, HANYA ANDA SAHAJA MEMANDAI2 (MENGIKUT KEDANGKALAN IQ ANDA) MENGATAKAN BEGITU. SEBAB DAH PERIKSA DAN MENELITI DAN PASTI DAN YAKIN TIADANYA PERTENTANGANLAH KAMI MENJADIKAN SEBAGAI SUMBER RUJUKAN SERTA PANDUAN (KENYATAAN NI NANTI, MESTI DIPUTARBELITKAN) Rolling Eyes

MUNGKIN PUAK2 AKAL YG X SAMPAI ILMU PENGETAHUAN KE ARAH ITU JERK YANG MASIH TIDAK DAPAT MEMAHAMINYA.
Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 2:47 pm

masterpiece7070 wrote:

SEBAB ITULAH KITA WAJIB TAAT SEGALA APA YANG TELAH RASULULLAH SAMPAIKAN KPD KITA IAITU BERPANDUKAN AQ DAN SUNNAH NABI.

TAK FAHAM LAGI KE?
Salam,

Masalahnya tak wujud pun perkataan "sunnah Nabi" di dalam Al Quran untuk disuruh kita mengikutinya. Jika ikut Al Quran, sunnah Allah adalah. Tak nampak-nampak lagi ke dalam Al Quran itu?

Jika manusia ikut sesuatu yang Allah tidak tetapkan dan tidak perintahkan, apa bezanya mereka dengan orang kafir terdahulu yang ikut sesuatu yang Allah tidak tetapkan?

Quote :

TIADA KETAKSUBAN PUN PADA KAMI, HANYA ANDA SAHAJA MEMANDAI2 (MENGIKUT KEDANGKALAN IQ ANDA) MENGATAKAN BEGITU. SEBAB DAH PERIKSA DAN MENELITI DAN PASTI DAN YAKIN TIADANYA PERTENTANGANLAH KAMI MENJADIKAN SEBAGAI SUMBER RUJUKAN SERTA PANDUAN (KENYATAAN NI NANTI, MESTI DIPUTARBELITKAN) Rolling Eyes

MUNGKIN PUAK2 AKAL YG X SAMPAI ILMU PENGETAHUAN KE ARAH ITU JERK YANG MASIH TIDAK DAPAT MEMAHAMINYA.
Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad
Bila masa pula saya kata saudara taksub. Perasan tak habis-habis.

Dan orang-orang kafir terdahulu pun tak mengaku mereka taksub kepada "ulamak ugama" mereka, tetapi itulah yang mereka buat. Bila ada Rasul yang bawakan ayat-ayat Tuhan, mereka tolak dengan guna nama-nama si polan dan si polan (tanda-tanda manusia itu taksub pada si polan dan si polan).
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 4:02 pm

LIHATLAH KATA2 INI

Quote :
Jadi janganlah taksub sangat pada si polan itu. Jika si polan itu mengatakan Nabi buat itu dan ini, periksalah dakwaan si polan itu sama ada selari atau bertentangan dengan Al Quran. Kalau jelas bertentangan dengan Al Quran, apa hal bodoh sangat mereka pergi percaya itu adalah percakapan/perbuatan Nabi? Tak tahu nak membezakan mana yang selari dengan mana yang bertentangan dengan Al Qurankah? Atau mereka sebenarnya memang tidak percaya kepada Al Quran, cuma berselindung atas akuan beragama "Islam" sahaja?

DAN KATA2 DIBAWAH INI:

Quote :
Bila masa pula saya kata saudara taksub. Perasan tak habis-habis.

KAN DAH JELAS APABILA SI JUANG BERHUJAH. SI PUTAR BELIT DGN KATA2 NYA No No No No No
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 4:35 pm

Itu bukan saja kepercayaan saya tapi itulah ajaran islam yang kita pelajari dari orang beriman. Kalau anda ikhlas anda carilah siapakah orang yang mula-mula sekali menolak hadith. Kalau anda, belajar semua itu telah diketahui oleh orang Islam. Semua orang tahu wujudnya orientalis barat. Mereka ini bukan orang Islam tetapi menyelidik tentang al Quran dan juga Hadis utk menimbulkan keraguan tentang Islam. Rasa nya mereka lebih tahu tentang apa yang ada dalam al Quran dan Hadis dari orang Islam yang tak mahu belajar itu. Sebab itu putar belit mereka mampu menipu orang Islam yang
malas belajar. Ini bukan perkara baru malah sudah ramai orang Islam yang terikut dengan mereka terutama yang tiada asas agama yang kuat dan golongan yang berpendidikan sekular. Sebab itu kita tidak hairan dengan apa yang dikatakan golongan yang lebih percaya pada orientalis dan kata-kata yang menghina agama ini memang ucapan orang kafir. Tetapi kita sedih kalau orang yang dulunya Islam tetapi kerana ego dan dia rasa lebih pandai sains, menyebabkan mereka memilih sains dari agama. Membuang agama kerana taksub pada sains sangatlah tidak berakal sama sekali. Sia-sialah akal yang dianugerahkan Allah dan inilah orang yang tidak bersyukur. Walaupun banyak saintis yang beriman mereka tetap tak kata dia yang mereka-cipta sebaliknya tetap merasakan itu pertolongan Allah. Sebagai orang Islam yang berpendidikan tinggi dan boleh dikatakan golongan intelek kita masih merasakan kejayaan kita adalah kerana bantuan dan rezeki dari Allah. Bukan sebab kita pandai kerana IQ itu adalah anugerah Allah dan ia bukan suatu yang kekal. Sekelip mata saja ia boleh hilang dari kita. Seperti kesihatan tubuh badan, bila-bila boleh diserang strok, kalau sampai Tuhan datangkan bukti kekuasaanNya baru nak percaya, tunggulah!
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 6:01 pm

masterpiece7070 wrote:
LIHATLAH KATA2 INI

Quote :
Jadi janganlah taksub sangat pada si polan itu. Jika si polan itu mengatakan Nabi buat itu dan ini, periksalah dakwaan si polan itu sama ada selari atau bertentangan dengan Al Quran. Kalau jelas bertentangan dengan Al Quran, apa hal bodoh sangat mereka pergi percaya itu adalah percakapan/perbuatan Nabi? Tak tahu nak membezakan mana yang selari dengan mana yang bertentangan dengan Al Qurankah? Atau mereka sebenarnya memang tidak percaya kepada Al Quran, cuma berselindung atas akuan beragama "Islam" sahaja?

DAN KATA2 DIBAWAH INI:

Quote :
Bila masa pula saya kata saudara taksub. Perasan tak habis-habis.

KAN DAH JELAS APABILA SI JUANG BERHUJAH. SI PUTAR BELIT DGN KATA2 NYA No No No No No

Salam,

Saya rasa pernyataan saudara juang di atas adalah secara umum dan tidak ditujukan kepada mana-mana individu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 6:43 pm

lia wrote:
Kalau anda ikhlas anda carilah siapakah orang yang mula-mula sekali menolak hadith.

Saya pribadi tidak punya permusuhan dengan 'hadith'. Bagi saya bukan menolak 'hadith' yang perlu, tetapi percaya/beriman kepada Alquran yang lebih utama dan mematuhi petunjuk Allah yang tercantum di dalam Alquran.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Wed Sep 22, 2010 6:51 pm

lia wrote:
Al Quran bukan turun zaman kita. Al Quran turun secara berperingkat dan diamalkan sebaik sahaja ia turun oleh Nabi dan orang Islam ketika itu.

Benar Alquran tidak diturunkan di zaman sekarang, tetapi petunjuk Allah yang terdapat di dalamnya dapat dibaca dan dimengerti sekarang tanpa harus merujuk kepada orang di zaman turunnya Alquran.

Kalau harus merujuk kepada orang di zaman turunnya Alquran, maka hal bersebut berarti Alquran tidak diperlukan lagi,

tetapi

yang diperlukan hanyalah Riwayat.

lia wrote:
Semua orang Islam telah diajar segala perintah solat, puasa zakat dan haji ketika Nabi masih hidup.

Masalahnya ajaran solat, puasa, zakat dan haji dalam Riwayat tidak cocok dan bertentangan dengan petunjuk dalam Alquran.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Thu Sep 23, 2010 8:47 am

lia wrote:
Untuk mengetahui apa yang Nabi sampaikan belajarlah dari ilmu yang diwarisi dari Nabi melalui orang beriman. Bukan main agak-agak aje.


Apa yang disampaikan Nabi adalah Alquran.

Karena itu untuk mengetahui apa yang Nabi sampaikan maka belajarlah pada Alquran,

bukan

belajar kepada selain Alquran.

lia wrote:
Sebab itu amalan Nabi adalah amalan Al Quran, kalau nafsu akal kita kata ia bertentangan bermakna kita yang salah, Nabi yang benar.

Benar sekali bahwa amalan Nabi adalah amalan Alquran, maka amalan yang tidak sesuai/bertentangan dengan Alquran haruslah ditinggalkan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Thu Sep 23, 2010 9:15 am

Admin wrote:
masterpiece7070 wrote:
LIHATLAH KATA2 INI

Quote :
Jadi janganlah taksub sangat pada si polan itu. Jika si polan itu mengatakan Nabi buat itu dan ini, periksalah dakwaan si polan itu sama ada selari atau bertentangan dengan Al Quran. Kalau jelas bertentangan dengan Al Quran, apa hal bodoh sangat mereka pergi percaya itu adalah percakapan/perbuatan Nabi? Tak tahu nak membezakan mana yang selari dengan mana yang bertentangan dengan Al Qurankah? Atau mereka sebenarnya memang tidak percaya kepada Al Quran, cuma berselindung atas akuan beragama "Islam" sahaja?

DAN KATA2 DIBAWAH INI:

Quote :
Bila masa pula saya kata saudara taksub. Perasan tak habis-habis.

KAN DAH JELAS APABILA SI JUANG BERHUJAH. SI PUTAR BELIT DGN KATA2 NYA No No No No No

Salam,

Saya rasa pernyataan saudara juang di atas adalah secara umum dan tidak ditujukan kepada mana-mana individu.
Salam,

Nak buat macam mana Admin, kalau orang itu sendiri makan cili, pastilah orang itu terasa pedasnya walaupun kita beri peringatan umum "Janganlah makan cili kalau tak tahan pedas". Bukannya kita kata "engkaulah yang makan cili".

Mereka itu tak lulus subjek BM ketika SPM dahulu ke? Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Thu Sep 23, 2010 9:20 am

faried wrote:

lia wrote:
Sebab itu amalan Nabi adalah amalan Al Quran, kalau nafsu akal kita kata ia bertentangan bermakna kita yang salah, Nabi yang benar.

Benar sekali bahwa amalan Nabi adalah amalan Alquran, maka amalan yang tidak sesuai/bertentangan dengan Alquran haruslah ditinggalkan.
Salam,

Jelas sekali mereka pun akui amalan Nabi adalah amalan Al Quran. Jadi bila datang si polan kata Nabi buat amalan yang bila kita periksa dalam Al Quran, ia tidak selari, maka itu bukannya amalan Nabi. Itu diada-adakan oleh si polan tersebut.

Hairan lihat perangai orang-orang taksub riwayat (siapa mereka, Tuhan sahaja yang tahu - jangan ada yang terasa kalau tak taksub). Mereka tahu amalan Nabi itu ada dalam Al Quran, tetapi mereka lebih percaya kepada si polan yang kata Nabi buat itu ini yang tidak wujud dalam Al Quran. Hipokrit betul.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Thu Sep 23, 2010 12:15 pm

Quote :
TIADA KETAKSUBAN PUN PADA KAMI, HANYA ANDA SAHAJA MEMANDAI2 (MENGIKUT KEDANGKALAN IQ ANDA) MENGATAKAN BEGITU. SEBAB DAH PERIKSA DAN MENELITI DAN PASTI DAN YAKIN TIADANYA PERTENTANGANLAH KAMI MENJADIKAN SEBAGAI SUMBER RUJUKAN SERTA PANDUAN (KENYATAAN NI NANTI, MESTI DIPUTARBELITKAN

Quote :
Saya rasa pernyataan saudara juang di atas adalah secara umum dan tidak ditujukan kepada mana-mana individu. -ADMIN

Quote :

Mereka itu tak lulus subjek BM ketika SPM dahulu ke? - JUANG

DAN SAYA JUGA MENJAWAB SECARA UMUM IAITU KAMI SPT MANA PENDAPAT KAMU ITU DAN SAYA MEWAKILI KAMI YG BERPEGANG KEPADA AL QURAN DAN SUNNAH NABI (TAK FAHAM BAHASA MELAYU LAGI KE, PEGI LE BELAJAR LAGI DAN KALU DAH FAIL MASE SPM DULU, SILA AMIK LAGI SEKALI YA, MOGA LULUS CEMERLANG DAN MUDAH MEMAHAMI KATA2 Laughing Laughing )

Quote :
Saya pribadi tidak punya permusuhan dengan 'hadith'. Bagi saya bukan menolak 'hadith' yang perlu, tetapi percaya/beriman kepada Alquran yang lebih utama dan mematuhi petunjuk Allah yang tercantum di dalam Alquran. - FARIED

Quote :
Benar sekali bahwa amalan Nabi adalah amalan Alquran, maka amalan yang tidak sesuai/bertentangan dengan Alquran haruslah ditinggalkan. - FARIED

ALHAMDULILLAH, MOGA ANDA MENDAPAT PETUNJUK NYA.

Quote :
Jelas sekali mereka pun akui amalan Nabi adalah amalan Al Quran. Jadi bila datang si polan kata Nabi buat amalan yang bila kita periksa dalam Al Quran, ia tidak selari, maka itu bukannya amalan Nabi. Itu diada-adakan oleh si polan tersebut.

Hairan lihat perangai orang-orang taksub riwayat (siapa mereka, Tuhan sahaja yang tahu - jangan ada yang terasa kalau tak taksub). Mereka tahu amalan Nabi itu ada dalam Al Quran, tetapi mereka lebih percaya kepada si polan yang kata Nabi buat itu ini yang tidak wujud dalam Al Quran. Hipokrit betul.

BUKALAH MINDA ANDA WAHAI SI JUANG. SEBENARNYA ANDA BIJAK TAPI KEBIJAKSANAAN ANDA ITU LEBIH DIKUASAI OLEH NAFSU ANDA. BERSIHKANLAH AKAL ITU, MUDAHAN MENDAPAT PETUNJUK DARI NYA.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Thu Sep 23, 2010 10:43 pm

Quote :
SEBENARNYA ANDA BIJAK TAPI KEBIJAKSANAAN ANDA ITU LEBIH DIKUASAI OLEH NAFSU ANDA. BERSIHKANLAH AKAL ITU, MUDAHAN MENDAPAT PETUNJUK DARI NYA.

benar sekali pendapat saudara master nie....

sebab bab nie...

Quote :
Masalahnya tak wujud pun perkataan "sunnah Nabi" di dalam Al Quran untuk disuruh kita mengikutinya. Jika ikut Al Quran, sunnah Allah adalah. Tak nampak-nampak lagi ke dalam Al Quran itu?

da berapa kali terang enth terang tp saudara juang masih ulang2 perkara yg sama jugak walaupun hujah2 sy tu blum mampu dibelitkan lagi.... Laughing

mungkin sbb nie kot....

Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya. ( 2:9 )

Sesungguhnya orang-orang yang tidak akan beriman, sama sahaja kepada mereka: sama ada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman. ( 2:6 )

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. ( 7:179 )



Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Fri Sep 24, 2010 12:06 am

Salam,

Orang yang mengatakan adanya 'sunnah nabi' itu sebenarnya mereka-reka ucapan kerana dalam al-quran begitu jelas hanya ada sunnah Allah sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Taat Allah dan RasulNya   Today at 7:35 pm

Back to top Go down
 
Maksud Taat Allah dan RasulNya
View previous topic View next topic Back to top 
Page 7 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 Similar topics
-
» taat kepada Allah dan rasulnya
» Taati Allah dan rasulNya
» mendahulukan cinta keada Allah dan Rasulnya
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah
» The Question for Hizb 8: Allah will not leave the believers in the state in which you are now, until He ________ the wicked from the good.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: