HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 02, 2010 1:36 am

First topic message reminder :

Salam,

Saya buat topik baru tentang hujah tuan gaara.

gaara wrote:
sila bawa terjemhn penuh...

Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

Dalam ayat ini, Allah membantah tuduhan kaum kafir yang mengatakan bahwa Alquran adalah syair yang diciptakan oleh Nabi Muhammad sendiri. Dengan demikian. menurut tuduhan mereka, Muhammad adalah seorang penyair. Hal ini dibantah keras dalam ayat ini, karena Alquran wahyu Allah yang membawa kebenaran. Sedang Nabi Muhammad menyampaikannya kepada umat manusia.

jd tujuan ayat tersebut diturunkn adalah untuk membanth tuduhan org kafir yg mengatkn Al-Quran adalah ciptaan nabi..

dan tiada larangn langsung tuk menyanyikan ( taranum ) Al-quran dlm ayat tersbt....
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:16 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Bukan saya tak nak jawab tapi saya sendiri tak faham apa yang bermain di minda tuan melainkan tuan sendiri yang kena jelaskan terlebih dahulu. Alih-alih tuan buat kesimpulan saya tak jawab pertanyaan tuan.

salam

saya hanya nak tahu adakah nabi dahulu membaca al quran dgn cara bersyair sehingga orang kafir kata nabi bersyair . atau adakah sebab lain sehingga orang kafir memperolokkan nabi .





Salam,

Kalau dah ada ayat Allah tidak ajar al-quran itu syair, mengapa tuan bertanya lagi sama ada nabi baca al-quran dengan bersyair?

Mana ayat al-quran tentang orang kafir kata nabi bersyair?

salam

saya hanya ingin mengetahuai kenapa orang kafir mengatakan bahawa al quran yg nabi bacakan itu syair .. kenapa di kait kan dgn syair .. salah ke pertanyaan saya .

Salam Othman,

Masalahnya siapa yang kata orang kafir kata Quran yang Nabi bacakan itu syair? Kalau tuan dapat idea ni dari Quran berikanlah ayatnya supaya kita semua boleh membuat semakan. Kalau tidak ada maknanya ia hanyalah teori tuan Othman semata-mata.

salam

tuan faham ke soalan saya . saya hanya tanya kaitan antara quran dan syair sehingga orang kafir kata al quran yg nabi baca itu syair . tuduhan orang kafir ialah nabi bersyair . saya tak kata nabi bersyair cuma mintak pandangan jika sudi ... kalau tak sudi apa daya . kalau nabi bawak lori orang kafir kata kereta jadi mesti ada sebab dia , mungkin dia tak kenal lori jadi dia hanya tahu kereta sebab ciri2 dia sama .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:16 am

Salam,

Mungkin orang arab terkenal dengan syair-syairnya yang tersendiri. bila ada orang arab yang gatal-gatal mahu mensyairkan al-quran sebab dah memang kemaruk nak bersyair, maka turunlah ayat tersebut.

Ini teori saya sahaja.


Last edited by Admin on Tue Aug 10, 2010 1:19 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:17 am

gaara wrote:
salam....

36:69. Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

ayat ini turun apabila org kafir mengtan Al-quran itu adalh syair ciptaan nabi..

tp smpi sekarang 4 sekawan gagal membw larangan bertaranum dlm Al-Quran.....

yg ada hanyalah ilusi mereka yg mengtakn syair itu ialah tarunum...

dan bila terdpt larangn syair maksdnya taranum pun x leh...

kesian2...

Salam,

Taranum atau syair atau lagu tu pada dasarnya sama sajalah.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:19 am

Admin wrote:
Salam,

Mungkin orang arab terkenal dengan syair-syairnya yang tersendiri. bila ada orang arab yang gatal-gatal mahu mengajar al-quran dengan cara bersyair, maka turunlah ayat tersebut.

Ini teori saya sahaja.

salam

satu pendapat yg baik .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:21 am

Admin wrote:
Salam,

Mungkin orang arab terkenal dengan syair-syairnya yang tersendiri. bila ada orang arab yang gatal-gatal mahu mengajar al-quran dengan cara bersyair, maka turunlah ayat tersebut.

Ini teori saya sahaja.

Salam Admin,

Sebenarnya kerja-kerja mensyairkan Kitab Tuhan bukan hanya berlaku di kalangan umat Al-Quran. Kitab-Kitab sebelumnya telah pun mengalami nasib yang sama. Semua penganut agama sememangnya mensyairkan kitab-kitab mereka. Jadi peringatan Tuhan bahawa Al-Quran itu bukan syair sememangnya kena pada tempatnya. Ia adalah satu peringatan supaya kita jangan menjadi seperti kaum-kaum yang ingkar sebelum Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:23 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
salam....

36:69. Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

ayat ini turun apabila org kafir mengtan Al-quran itu adalh syair ciptaan nabi..

tp smpi sekarang 4 sekawan gagal membw larangan bertaranum dlm Al-Quran.....

yg ada hanyalah ilusi mereka yg mengtakn syair itu ialah tarunum...

dan bila terdpt larangn syair maksdnya taranum pun x leh...

kesian2...

Salam,

Taranum atau syair atau lagu tu pada dasarnya sama sajalah.

salam

lagu tidak terikat dgn nyanyian . tanpa nyayian pun kita boleh petik gitar main lagu iron maidin . syair terikat pada lirik . tanpa lirik tak boleh bersyair . boleh petik gitar bersyair ? aku nak belajar...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:28 am

Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:35 am

Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:37 am

tolokminda wrote:


Taranum atau syair atau lagu tu pada dasarnya sama sajalah.

salam..

pada dasarnya sama tp jauh brbeza...

taranum berpandukn Al-quran dan dipentingkn utk memelihara tajwid dan maksd asal....

nyanyian dan syair adlh karangn manusia yg tdk perlu dijaga mksd asalnya... dan tiada jgk tajwid dlm syair..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:37 am

Salam,

Siapa pula yang kata Nabi bersyair? Dalam Al Quran, tak pula jumpa ayat yang kata Nabi bersyair. Ayat 36:69 pun hanya mengatakan "Allah tak ajar Nabi bersyair".

Jadi kalau nak bincang tanpa bias, buktikanlah dahulu ayat Al Quran mana menunjukkan ada manusia kata Nabi bersyair?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:40 am

Juang wrote:
Salam,

Siapa pula yang kata Nabi bersyair? Dalam Al Quran, tak pula jumpa ayat yang kata Nabi bersyair. Ayat 36:69 pun hanya mengatakan "Allah tak ajar Nabi bersyair".

Jadi kalau nak bincang tanpa bias, buktikanlah dahulu ayat Al Quran mana menunjukkan ada manusia kata Nabi bersyair?

salam

bias apa pulak . saya sekadar bertanya pendapat lain bukan pasal nabi bersyair pun .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:41 am

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:42 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:


Taranum atau syair atau lagu tu pada dasarnya sama sajalah.

salam..

pada dasarnya sama tp jauh brbeza...

taranum berpandukn Al-quran dan dipentingkn utk memelihara tajwid dan maksd asal....

nyanyian dan syair adlh karangn manusia yg tdk perlu dijaga mksd asalnya... dan tiada jgk tajwid dlm syair..

Salam Gaara,

Putar jangan tak putar.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:44 am

Salam TM,

Suruhan taranum pun tak wujud dalam Al Quran sehingga terpaksa guna kitab riwayat. Di situ kita sudah nampak mereka mengada-adakan apa yang Allah tidak tetapkan.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:48 am

Benar Juang, pepatah Melayu kata sudah terang lagi bersuluh.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:50 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?

salam TM

kat mana surah yassin di syairkan ... yg aku selalu dengar diaorang baca macam biasa sahaja . sekarang pun dah di galakkan membaca sambil jugak di baca terjemahan dia . dah banyak dah berubah bahkan ada pulak sessi soal jawab .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:53 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?

salam TM

kat mana surah yassin di syairkan ... yg aku selalu dengar diaorang baca macam biasa sahaja . sekarang pun dah di galakkan membaca sambil jugak di baca terjemahan dia . dah banyak dah berubah bahkan ada pulak sessi soal jawab .

Salam Othman,

Benarkah tidak disyairkan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:53 am

Salam...

sebagaimana tiada suruhn tuk bertarunum, tiada juga larangn bertaranum...

tp pegangn ulamk adlh Al-quran dan Hadis... dlm hadis terdpt suruhan tuk bertaranum..

jd x salah tuk bertaranum krna mmg tiada pun suruhan atau larangn tuk bertaranum....

mereka hanya menggunkn sumber kedua iaitu hadis membolehkn bertaranum..
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:55 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:


Taranum atau syair atau lagu tu pada dasarnya sama sajalah.

salam..

pada dasarnya sama tp jauh brbeza...

taranum berpandukn Al-quran dan dipentingkn utk memelihara tajwid dan maksd asal....

nyanyian dan syair adlh karangn manusia yg tdk perlu dijaga mksd asalnya... dan tiada jgk tajwid dlm syair..

Salam Gaara,

Putar jangan tak putar.

salam...

sy hanya menjelaskn kpd pihak yg sudah pun fhm mksd taranum tp buat2 x fhm...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:55 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?

salam TM

kat mana surah yassin di syairkan ... yg aku selalu dengar diaorang baca macam biasa sahaja . sekarang pun dah di galakkan membaca sambil jugak di baca terjemahan dia . dah banyak dah berubah bahkan ada pulak sessi soal jawab .

Salam Othman,

Benarkah tidak disyairkan?

salam

kenapa pulak . tuan tak nak perubahan ke . atau ada cara lain membaca quran . boleh kita kongsi
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:56 am

Salam,

Cuba kita lihat, kalau kita baca buku sains, perlukah kita baca ramai-ramai dengan lengok suara? Kenapa surah Yassin dilagukan sedemikian rupa? Takkan nilai surah Yassin itu lebih rendah daripada buku sains sehingga setakat dilagu-lagukan sahaja?

Kenapa buku sains boleh dikaji, dihuraikan, dipraktikkan isi kandungannya? Kenapa Al Quran tidak dibuat macam itu? Bukankah lebih besar manfaatnya daripada setakat dilagu-lagukan sahaja?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:59 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?

salam TM

kat mana surah yassin di syairkan ... yg aku selalu dengar diaorang baca macam biasa sahaja . sekarang pun dah di galakkan membaca sambil jugak di baca terjemahan dia . dah banyak dah berubah bahkan ada pulak sessi soal jawab .

Salam Othman,

Benarkah tidak disyairkan?

salam

kenapa pulak . tuan tak nak perubahan ke . atau ada cara lain membaca quran . boleh kita kongsi

Salam,

Oh, baru nak buat perubahan. Eloklah. Berubah untuk kebaikan. Mulakan dengan memahami Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:59 am

gaara wrote:
Salam...

sebagaimana tiada suruhn tuk bertarunum, tiada juga larangn bertaranum...

tp pegangn ulamk adlh Al-quran dan Hadis... dlm hadis terdpt suruhan tuk bertaranum..

jd x salah tuk bertaranum krna mmg tiada pun suruhan atau larangn tuk bertaranum....

mereka hanya menggunkn sumber kedua iaitu hadis membolehkn bertaranum..
Tetapi ada dalam Al Quran bahawa Al Quran itu bukannya syair yang mana syair adalah perbuatan mengalun-alunkan suara membaca sesuatu kisah.

Jadi kalau mengalun-alunkan kisah-kisah dalam Al Quran itu, bukannya sama perbuatannya dengan syair.

Lainlah ada ayat Al Quran mengatakan "Al Quran bukannya syair, tetapi jika ada si polan bin si polan kata Nabi bertaranum, maka bertaranumlah kamu", logiklah kita buat macam itu.

Ini tidak, mereka mengada-adakan apa yang tiada dalam Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:00 am

Juang wrote:
Salam,

Cuba kita lihat, kalau kita baca buku sains, perlukah kita baca ramai-ramai dengan lengok suara? Kenapa surah Yassin dilagukan sedemikian rupa? Takkan nilai surah Yassin itu lebih rendah daripada buku sains sehingga setakat dilagu-lagukan sahaja?

Kenapa buku sains boleh dikaji, dihuraikan, dipraktikkan isi kandungannya? Kenapa Al Quran tidak dibuat macam itu? Bukankah lebih besar manfaatnya daripada setakat dilagu-lagukan sahaja?

salam

lenggok pasti ada . kalau berlagu2 tu tak elok lah .. kita sama2 lah bagi penjelasan . juang tahu ke macamana nabi membacakan al quran . atau kita tak payah guna bahasa arab langsung . guna terjemahan sahaja .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:03 am

tolokminda wrote:

Salam,

Oh, baru nak buat perubahan. Eloklah. Berubah untuk kebaikan. Mulakan dengan memahami Al-Quran.
Salam,

Dan kunci nak mudah faham Al Quran adalah apabila kita mahu mengambil Peringatan di dalamnya. Bila Al Quran kata ia adalah Peringatan dan bukannya syair, maka perubahan pertama ke arah memahami Al Quran adalah tidak melagu-lagukannya lagi, tetapi carilah isinya.

Jika kita nak makan buah, tahu kita kupas kulitnya untuk dapatkan isi. Macam itulah dengan Al Quran, baca sampai ke isinya. Bukannya setakat sebut tulisan Arabnya (kulit/luaran).
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 5 of 9Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: