HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 02, 2010 1:36 am

First topic message reminder :

Salam,

Saya buat topik baru tentang hujah tuan gaara.

gaara wrote:
sila bawa terjemhn penuh...

Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

Dalam ayat ini, Allah membantah tuduhan kaum kafir yang mengatakan bahwa Alquran adalah syair yang diciptakan oleh Nabi Muhammad sendiri. Dengan demikian. menurut tuduhan mereka, Muhammad adalah seorang penyair. Hal ini dibantah keras dalam ayat ini, karena Alquran wahyu Allah yang membawa kebenaran. Sedang Nabi Muhammad menyampaikannya kepada umat manusia.

jd tujuan ayat tersebut diturunkn adalah untuk membanth tuduhan org kafir yg mengatkn Al-Quran adalah ciptaan nabi..

dan tiada larangn langsung tuk menyanyikan ( taranum ) Al-quran dlm ayat tersbt....
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 3:27 pm

Admin wrote:

Salam,

Kalau orang kafir kata ia syair, adakah orang islam mahu menurut kata orang kafir itu dengan mensyairkannya tanpa mengambil peringatan di dalamnya?
Salam,

Ye tak ye juga Admin. Mereka kata orang kafir mengatakan Nabi mensyairkan Al Quran. Alih-alih mereka sendiri pergi mensyairkan Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 4:30 pm

Juang wrote:
Admin wrote:

Salam,

Kalau orang kafir kata ia syair, adakah orang islam mahu menurut kata orang kafir itu dengan mensyairkannya tanpa mengambil peringatan di dalamnya?
Salam,

Ye tak ye juga Admin. Mereka kata orang kafir mengatakan Nabi mensyairkan Al Quran. Alih-alih mereka sendiri pergi mensyairkan Al Quran.

salam

orang kafir memang macam tu . sekarang pun diaorang bukan boleh dengar pun kalau ada yg mebaca quran .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 4:38 pm

Salam,

Memang benar. Kalau membaca, menyelidik, mengkaji dan meneliti ayat-ayat Al Quran pun mereka tak tahan, apatah lagi bila ada yang jadikan Al Quran sebagai cara hidup yang penuh dengan PeringatanNya, lagi-lagi orang kafir itu panas hati.

Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 4:46 pm

Juang wrote:
Salam,

Memang benar. Kalau membaca, menyelidik, mengkaji dan meneliti ayat-ayat Al Quran pun mereka tak tahan, apatah lagi bila ada yang jadikan Al Quran sebagai cara hidup yang penuh dengan PeringatanNya, lagi-lagi orang kafir itu panas hati.

Smile

salam

yg kafir masa sekarang ni tak ada pulak keluarkan statment mengatakan orang yg melagukan quran tu membaca syair . pelik jugak ye .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 5:01 pm

Salam,

Orang kafir sukalah orang islam buat begitu sebab peringatan di dalam al-quran supaya tidak mensyairkan al-quran itu orang islam tak nak peduli. buat apa mereka nak buat statement lagi kalau orang islam sendiri yang menzalimi diri mereka sendiri.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 5:29 pm

othman wrote:

salam

yg kafir masa sekarang ni tak ada pulak keluarkan statment mengatakan orang yg melagukan quran tu membaca syair . pelik jugak ye .
Salam,

Kenapa nak guna statement orang kafir? Bukankah dalam Al Quran sudah ada statement Allah yang Al Quran itu bukannya syair (bacaan secara lagu-laguan)?

Peliknya melihat sikap mereka. Statement Allah mereka tak nak guna, statement orang kafir mereka tunggu. Tetapi perasan Islam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 5:40 pm

Juang wrote:
othman wrote:

salam

yg kafir masa sekarang ni tak ada pulak keluarkan statment mengatakan orang yg melagukan quran tu membaca syair . pelik jugak ye .
Salam,

Kenapa nak guna statement orang kafir? Bukankah dalam Al Quran sudah ada statement Allah yang Al Quran itu bukannya syair (bacaan secara lagu-laguan)?

Peliknya melihat sikap mereka. Statement Allah mereka tak nak guna, statement orang kafir mereka tunggu. Tetapi perasan Islam.

salam

sekarang ni ada halangan ke kita nak kaji quran . dulu nabi di halang oleh orang kafir bila nabi membacakan ayat quran kepada mereka . kamu yg tersalah faham .. orang kafir yg kata apa yg nabi baca tu syair .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 5:44 pm

Salam,

Tidak pula ada ayat Al Quran kata orang kafir yang kata Nabi baca syair (seperti kegagalan mereka kemukakan ayat-ayat Al Quran yang mengatakan demikian). Allah yang kata Al Quran itu bukan syair dan tak layak Allah ajar syair pada Nabi.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 6:11 pm

Juang wrote:
Salam,

Tidak pula ada ayat Al Quran kata orang kafir yang kata Nabi baca syair (seperti kegagalan mereka kemukakan ayat-ayat Al Quran yang mengatakan demikian). Allah yang kata Al Quran itu bukan syair dan tak layak Allah ajar syair pada Nabi.

salam

kalau orang kafir tak kata sapa pulak kata sedangkan syair itu sendiri bukan haram pun .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 8:32 pm

Salam,

Memang, ada orang kafir kata nabi seorang penyair yang dirasuk.

37:36. Dan mereka berkata, "Apa, adakah kami akan meninggalkan tuhan-tuhan kami kerana seorang penyair yang dirasuk?"

Apabila ada orang kafir kata begitu, Allah jelas mengatakan Dia tidak ajar al-quran itu syair dan tak layak dibuat begitu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sat Aug 14, 2010 10:19 pm

Para penyair tu dia asyik berkata tentang alquran tetapi tidak mengamalkannya......contohnya mereka copy paste kat komputer pun kira penyair juga,,,tapi penyair bisu...

itulah penyair handalan....

nak kena basuh dengan sabun pencuci handalan...Sabun feb Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 2:02 am

Salam,

Para penyair itu sebenarnya adalah orang-orang yang hanya tahu mensyairkan (melagu-lagukan) al-quran tapi mereka langsung tidak mahu mengambil peringatan di dalamnya.

Mereka hanya tahu mengajar anak-anak mereka cara mensyairkan al-quran. Cara hidup islam yang dianjurkan Tuhan dalam al-quran dicampuradukkan dengan riwayat hadis.

Riwayat hadis diamalkan, al-quran disyairkan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 3:05 am

Admin wrote:
Salam,

Para penyair itu sebenarnya adalah orang-orang yang hanya tahu mensyairkan (melagu-lagukan) al-quran tapi mereka langsung tidak mahu mengambil peringatan di dalamnya.

Mereka hanya tahu mengajar anak-anak mereka cara mensyairkan al-quran. Cara hidup islam yang dianjurkan Tuhan dalam al-quran dicampuradukkan dengan riwayat hadis.

Riwayat hadis diamalkan, al-quran disyairkan.

salam

jadi saudara letakkan semua kesalahan kepada periwayat hadis . apa2 kesalahan pun kerana mereka yg mengajar mensyairkan al quran .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 3:29 am

Salam,

Nak salahkan mereka pun tak ada guna juga sebab di akhirat kelak kita masing-masing dipertanggungjawabkan dengan amalan masing-masing.

Jadi, kita yang masih hidup inilah yang kena ambil peringatan dalam al-quran tanpa perlu mensyairkannya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 3:39 am

Admin wrote:
Salam,

Nak salahkan mereka pun tak ada guna juga sebab di akhirat kelak kita masing-masing dipertanggungjawabkan dengan amalan masing-masing.

Jadi, kita yang masih hidup inilah yang kena ambil peringatan dalam al-quran tanpa perlu mensyairkannya.

salam

setuju . adakah cara kita mengambil peringatan , adakah cukup dgn menyalah kan mereka .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 3:47 am

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Nak salahkan mereka pun tak ada guna juga sebab di akhirat kelak kita masing-masing dipertanggungjawabkan dengan amalan masing-masing.

Jadi, kita yang masih hidup inilah yang kena ambil peringatan dalam al-quran tanpa perlu mensyairkannya.

salam

setuju . adakah cara kita mengambil peringatan , adakah cukup dgn menyalah kan mereka .

Salam,

Kalau ambil peringatan maknanya patuhilah Al-Quran dan tinggalkan sajalah mereka yang mengada-adakan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 3:52 am

Salam..

siapa yg mengada-adakan tu saudra..

apakh org2 yg menerangkn Al-quran itu mengada-adakn.....

mcm tu nabi pun xyah wujud lah....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 4:00 am

gaara wrote:
Salam..

siapa yg mengada-adakan tu saudra..

apakh org2 yg menerangkn Al-quran itu mengada-adakn.....

mcm tu nabi pun xyah wujud lah....

Salam,

Orang yang mengada-ngadakan sesuatu di atas nama Tuhan dan rasulnya tanpa sebarang authoriti.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 15, 2010 4:01 am

[quote="tolokminda"]
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Nak salahkan mereka pun tak ada guna juga sebab di akhirat kelak kita masing-masing dipertanggungjawabkan dengan amalan masing-masing.

Jadi, kita yang masih hidup inilah yang kena ambil peringatan dalam al-quran tanpa perlu mensyairkannya.

salam

setuju . adakah cara kita mengambil peringatan , adakah cukup dgn menyalah kan mereka .[/qu



Salam,

Kalau ambil peringatan maknanya patuhilah Al-Quran dan tinggalkan sajalah mereka yang mengada-adakan.

salam

tak kira sapa saja yg mengada-ngada kita tinggalkan .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 16, 2010 8:46 am

Salam,

Saya setuju. Ini tujuan kita berforum sebegini agar mudah membezakan sesuatu yang ditetapkan oleh Allah dan sesuatu yang diada-adakan oleh manusia.

Setelah jelas perbezaan itu, sesiapa nak pilih Allah, mereka akan pilih Allah. Sesiapa nak pilih si polan, mereka jawablah sendiri di hadapan Allah nanti.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 16, 2010 9:37 am

Admin wrote:

Riwayat hadis diamalkan, al-quran disyairkan.

Mereka meyakini bahwa dengan mengamalkan Riwayat mereka telah mengamalkan Alquran,

padahal

yang mereka amalkan adalah Bibel yang mereka sangat benci.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 16, 2010 9:45 am

Admin wrote:

Para penyair itu sebenarnya adalah orang-orang yang hanya tahu mensyairkan (melagu-lagukan) al-quran tapi mereka langsung tidak mahu mengambil peringatan di dalamnya.

Mereka hanya tahu mengajar anak-anak mereka cara mensyairkan al-quran. Cara hidup islam yang dianjurkan Tuhan dalam al-quran dicampuradukkan dengan riwayat hadis.

Riwayat hadis diamalkan, al-quran disyairkan.

Riwayat mengajarkan bahwa membaca Alquran mendatangkan pahala yang banyak.

Masalahnya, Alquran tidak dibaca tetapi hanya sekedar diucapkan seperti yang dilakukan oleh burung beo dan kakatua, tanpa dipahami petunjuk yang terkandung di dalamnya.

Karena mereka merasa memiliki pahala yang banyak dan berpeluang masuk surga, mereka lalai berbuat baik, malah sebagian melakukan yang kurang/tidak baik.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 16, 2010 10:37 am

Salam,

Itulah buruknya jika mereka menjadikan al-quran itu hanya dibuat syair semata-mata. sebab itu, Allah mengingatkan kita bahawa quran itu tidak layak dibuat begitu dan Dia sendiri tidak mengajarnya.

bagi mereka, dengan mensyairkan al-quran dalam bahasa yg tidak difahami itu sudah mencukupi. meski tidak faham, tidak mengapa asalkan pahala sudah ada, kononnya.

saya setuju dengan pandangan tuan faried ini.

Quote :
Karena mereka merasa memiliki pahala yang banyak dan berpeluang masuk surga, mereka lalai berbuat baik, malah sebagian melakukan yang kurang/tidak baik.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Wed Aug 18, 2010 7:10 am

Salam,

Sebab itulah pada riwayat hadis, mereka tidak melagu-lagukannya dalam bahasa yang tidak difahami itu sedangkan pada Al Quran mereka buat begitu. Di situ sudah cukup bukti yang mereka tidak jujur dan bersungguh-sungguh pada Al Quran.

Kalau kita bersungguh-sungguh nak fahami buku perubatan dalam bahasa Inggeris sekali pun, mana ada kita pergi bantai buat lagu-laguan. Pasti kita akan berusaha memahami menggunakan segala kemudahan yang ada. Jadi tak logik Al Quran diletakkan pada nilai yang jauh lebih rendah daripada buku perubatan dengan jadikan ia bahan lagu-laguan. Orang yang tidak berfikir sahaja tergamak buat begitu.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Wed Aug 18, 2010 1:36 pm

Salam,

Benar Juang. Saya pun terfikir mengapa riwayat hadis tu mereka tak buat lagu-laguan tapi al-quran dilagu-lagukan dan dipertandingkan utk mencari suara siapa yang paling sedap didengar. Malah, riwayat hadis itu mereka jadikan peringatan dan al-quran hanya sesuai utk dinyanyikan sahaja.

Dan kalau kita perasan, kebanyakan riwayat hadis itu ditonjolkan lebih daripada ayat al-quran dalam majlis ceramah mereka. Seolah-olah ayat al-quran itu ibarat melukut di tepi gantang atau sekadar dianaktirikan.

Mereka kata al-quran first. tapi sebagai peringatan, mereka letak di bawah. mungkin sebagai lagu-laguan, al-quran first bagi mereka. peringatan boleh ambil dari riwayat hadis.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Today at 8:08 am

Back to top Go down
 
Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 8 of 9Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: