HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 02, 2010 1:36 am

First topic message reminder :

Salam,

Saya buat topik baru tentang hujah tuan gaara.

gaara wrote:
sila bawa terjemhn penuh...

Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

Dalam ayat ini, Allah membantah tuduhan kaum kafir yang mengatakan bahwa Alquran adalah syair yang diciptakan oleh Nabi Muhammad sendiri. Dengan demikian. menurut tuduhan mereka, Muhammad adalah seorang penyair. Hal ini dibantah keras dalam ayat ini, karena Alquran wahyu Allah yang membawa kebenaran. Sedang Nabi Muhammad menyampaikannya kepada umat manusia.

jd tujuan ayat tersebut diturunkn adalah untuk membanth tuduhan org kafir yg mengatkn Al-Quran adalah ciptaan nabi..

dan tiada larangn langsung tuk menyanyikan ( taranum ) Al-quran dlm ayat tersbt....
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:58 am

tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Jadi dalam hadis membenarkan Al-Quran dinyanyikan. Bagaimana pula dalam Quran? Tuan kata ulama ikut Quran dan hadis. Jadi sila buktikan suruhan supaya menyanyikan Al-Quran ini terdapat dalam Quran dan juga hadis.

berikut adalh hadis yg membenarkn taranum...... ( taranum jauh berbeza dgn nyanyian )

“Bukanlah umat kami mereka yang tidak bertaranum dengan al-Quran.” (Sahih Bukhari: 6/273)

manakala dlm Al-quran tdk terdpt larangn untuk bertaranum....

perlu juga dibezakan syair dgn taranum....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 1:29 am

Salam....

apabila kita blajar taranum secra otomatik kita juga akan blajr ttg Al-quran itu sendri...

Quote :
Taranum itu belajar tentang apa kalau bukan belajar cara mengalun-alunkan ayat al-quran? Bukankah itu menyanyi namanya?

taranum adlh cr tuk mengalunkn Al-quran dgn sempurna...

ia tdk sama dgn nyanyian yg dimaksudkn oleh saudra admin n the geng...

Quote :
Adakah Tuhan ajar kita cara mengalun-alunkan al-quran atau dia ajar supaya ambil peringatan?

klau kita berpegng kpd Al-quran dan Hadis..

dua2 perkara tersbt diajar oleh ALLAH...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:00 am

gaara wrote:
Salam....

apabila kita blajar taranum secra otomatik kita juga akan blajr ttg Al-quran itu sendri...

Salam,

Ya, hanya belajar cara mentaranumkan/ melagukan al-quran bukan mengambil peringatan.

gaara wrote:
taranum adlh cr tuk mengalunkn Al-quran dgn sempurna...

ia tdk sama dgn nyanyian yg dimaksudkn oleh saudra admin n the geng...

Kalau taranum itu adalah cara mengalunkan al-quran dgn sempurna, nyanyian pun ada alunannya dengan sempurna. apatah lagi syair.

gaara wrote:

Admin wrote:
Adakah Tuhan ajar kita cara mengalun-alunkan al-quran atau dia ajar supaya ambil peringatan?

klau kita berpegng kpd Al-quran dan Hadis..

dua2 perkara tersbt diajar oleh ALLAH...

Dalam al-quran dah jelas Tuhan tak ajar syair (mengalun-alunkan al-quran).

Kalau tuan ada bukti dari ayat al-quran yg lain yg mengatakan Tuhan ajar cara mengalun-alunkan al-quran, kemukakan di sini.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:13 am

Salam,

Meminta bukti kepada orang-orang yang mengada-adakan amalan yang Allah tidak pernah perintahkan, samalah seperti bertanya orang kafir terdahulu yang juga mengada-adakan amalan yang Allah tidak pernah perintahkan.

Persoalan yang bermain di benak saya, kenapa mereka tak mahu jadikan Al Quran sebagai peringatan? Di antara peringatan dengan nyanyian, mana yang lebih utama?

Kalau nak sangat menyanyi, bukankah telah banyak lagu-lagu yang sedap dinyanyi yang berada di pasaran? Secara tak langsung kita dapat memajukan industri seni dan muzik tanah air. Tetapi Al Quran bukannya untuk nyanyian apatah lagi dipertandingkan kemerduan suara.

Nampak tak bagaimana cara syaitan memperlihatkan sesuatu amalan itu indah sehingga mereka lupa Peringatan dalam Al Quran itu?
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:18 am

Sekadar bertanya manakah lebih baik mendengar bacaan Ayat suci Al quran daripada mendengar nyanyian atau syair ciptaan manusia?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:31 am

Fiza wrote:
Sekadar bertanya manakah lebih baik mendengar bacaan Ayat suci Al quran daripada mendengar nyanyian atau syair ciptaan manusia?

Salam,

Saya andaikan "bacaan Ayat suci Al quran" yang puan maksudkan itu adalah mentaranumkan/ mensyairkan al-quran.

Bagi saya, lebih baik saya dengar nyanyian/ syair ciptaan manusia sebab saya diperingatkan Allah tidak ajar al-quran disyairkan dan tidak layak/ tidak patut dibuat begitu. saya ikut peringatan al-quran ini.

saya akan baca (bukan mentaranumkan) al-quran semudah yang dapat agar saya dapat peringatan.

orang yang mentaranumkan al-quran hanya mahu mengambil 'ganjaran pahala' yang dicanang-canangkan oleh ahli syair bukan mahu mengambil peringatan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:34 am

Salam,

Mendengar bacaan Al Quran yang disampaikan dalam bahasa yang jelas dan mudah difahami untuk diambil Peringatan di dalamnya adalah lebih baik daripada mengalun-alunkan Al Quran dalam bahasa yang tidak difahami oleh masyarakat. Ini kerana Allah suruh Al Quran dijadikan Peringatan, bukannya alun-alunan suara.

Kenapa Nabi membacakan Al Quran dalam bahasa Arab? Kerana masyarakat Nabi pada waktu itu adalah masyarakat Arab.

Kita yang hidup dalam masyarakat Melayu, bacalah Al Quran dalam bahasa Melayu. Yang dibacakan dalam bahasa asing buat apa?

Yang hairannya, berita dari CNN, Al Jazeera dan lain-lain boleh mereka terjemahkan dalam bahasa Melayu untuk disampaikan kepada masyarakat Melayu. Berita dalam Al Quran mereka biarkan dalam bahasa Arab sekadar untuk dilagu-lagukan.

Tak masuk akal betullah amalan mereka. Macam mana nak jadi kaum yang sedar diri?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:55 am

Salam,

Satu contoh syair yang mempunyai lenggok alunan spt taranum al-quran. (ambil cth dari filem pendekar bujang lapok).

Aziz: "Al-Kisah...
Sudin: "Tayyib..."
Aziz: "Al-Kisah tersebutlah kisah, sang kancil datang beramai-ramai menghadap duli yang maha mulia sultan firaun.."
Ramlee: "Mana firaun pakai sultan"
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:56 am

Nyanyian biasa melalaikan diri dari Allah, sebaliknya mendengar Al Quran mengingati diri kepada Allah. Tetapi En Admin memilih nyanyian.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:57 am

11:100. Itu adalah daripada berita bandar-bandar raya yang Kami menceritakan kepada kamu; ada yang masih berdiri, dan ada yang menjadi tunggul.

39:17. Orang-orang yang menjauhi daripada menyembah Thagut, dan berkesesalan kepada Allah, bagi mereka berita gembira. Maka kamu berilah berita gembira kepada hamba-hamba-Ku,

2:119. Kami mengutus kamu dengan yang benar, pembawa berita gembira, dan pemberi amaran. Kamu tidak akan ditanya mengenai orang-orang Jahim.


Al Quran adalah berita tentang perihal orang terdahulu dan tentang balasan tentang amalan manusia . Seperti sifat berita-berita yang biasa kita lihat di kaca TV, untuk bagi masyarakat Melayu faham, berita itu akan diterjemahkan dan disampaikan dengan pertuturan biasa. Mana ada pembaca berita yang melagu-lagukan berita ketika menyampaikannya?

Jadi, seperti itulah Al Quran sepatutnya perlu dilakukan. Ia perlu disampaikan dengan jelas dan terang sahaja. Yang gatal-gatal melagu-lagu berita Al Quran itu apa halnya?

Tidak berakal betullah mereka menyampaikan berita sambil melagu-lagukan itu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:00 pm

Fiza wrote:
Nyanyian biasa melalaikan diri dari Allah, sebaliknya mendengar Al Quran mengingati diri kepada Allah. Tetapi En Admin memilih nyanyian.
Salam,

Walaupun Admin suka mendengar nyanyian, tetapi dia dilihat mengambil peringatan sebab dia tidak menjadikan Al Quran sebagai lagu-laguan seperti yang Allah peringatkan.

Dia hanya mendengar nyanyian yang bukannya Al Quran demi meletakkan Al Quran kena pada tempatnya iaitu sebagai peringatan.

Meletakkan sesuatu kena pada tempatnya itulah orang-orang yang adil. Dan orang-orang yang zalim tempatnya di Jahannam.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:05 pm

Fiza wrote:
Nyanyian biasa melalaikan diri dari Allah, sebaliknya mendengar Al Quran mengingati diri kepada Allah. Tetapi En Admin memilih nyanyian.

Masalahnya, Tuhan tak ajar al-quran itu dibuat nyanyian/ syair dan tak patut dibuat begitu. Al-quran itu hanya peringatan.

Susah sangat ke ikut apa yang Tuhan katakan itu?

Kalau nak memperdengarkan ayat-ayat al-quran kepada orang lain, tak payahlah nak dibuat nyanyian/ syair. Perdengarkan kepada orang lain dengan bahasa yang boleh difahami dan tak perlu dibuat taranum.

Yang dibuat taranum itulah yang akan melalaikan kita daripada fokus kepada mesej yang disampaikan. pendengar hanya fokus kepada kemerduan suara si penyair. Sebab itulah Tuhan tak ajar syair dan tak layak buat begitu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:15 pm

gaara wrote:
tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Jadi dalam hadis membenarkan Al-Quran dinyanyikan. Bagaimana pula dalam Quran? Tuan kata ulama ikut Quran dan hadis. Jadi sila buktikan suruhan supaya menyanyikan Al-Quran ini terdapat dalam Quran dan juga hadis.

berikut adalh hadis yg membenarkn taranum...... ( taranum jauh berbeza dgn nyanyian )

“Bukanlah umat kami mereka yang tidak bertaranum dengan al-Quran.” (Sahih Bukhari: 6/273)

manakala dlm Al-quran tdk terdpt larangn untuk bertaranum....

perlu juga dibezakan syair dgn taranum....

Salam,

Syair dan taranum itu samalah tuan. ada lenggok-lenggok alunannya yang tersendiri.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:30 pm

Siapa yang kata ayat al quran itu syair?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:53 pm

Salam,

Perasan tak walaupun dalam ayat 16:44 suruh manusia memikirkan Al Quran, tak pernah pula Nabi diajar berkata-berkata seperti "Katakanlah: Bukanlah umat kami mereka yang tidak memikirkan Al Quran". Ini kerana yang menentukan manusia itu lahir umat zaman bila adalah Allah, bukannya Nabi.

Jadi riwayat hadis pasal taranum itu tidak menunjukkan kelogikan kata-kata daripada seorang Nabi.

Cuba perhatikan kata-kata daripada Nabi Adam sampailah ke Nabi Muhamamd di dalam Al Quran, mana wujud jenis kata-kata seperti "bukanlah umat aku..." atau "bukanlah umat kami...". Ini menunjukkan kata-kata sebegitu bukan daripada seorang Nabi.

Kalau kita hidup menurut membuta-tuli tafsiran ahli syair memang kita tidak sedar perbezaan mutu ucapan sebenar seorang Nabi dengan mutu ucapan riwayat seseorang Nabi.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:57 pm

Salam,

Satu contoh syair dalam bahasa arab yang dipetik di http://sofiahanie.multiply.com/journal/item/127/Doa_dan_Syair_membaca_Al-Quran.

Quote :

Kalaamun qadii munlaa yumallu samaa `uhu, tanazzaha`an qaulingwafi` lingwaniyati

Bihi asytafi mingkulli daa ingwanu ruhu, dalii luliqalbi `inndajahli wahairati

Fayaa rabbi matti`ni bisirri huruu fihi, wanawwirrbihi qalbi wasam`i wamuqlati


Maksudnya:

1. Al-Quran itu tidak jemu mendengarnya, suci ia daripada ucapan, perbuatan dan niat,

2. Dengannya aku sembuh daripada setiap penyakit, cahayanya, petunjuk bagi hatiku ketika aku jahil dan keliru,

3. Wahai Tuhanku, gembirakan aku dengan rahsia huruf-hurufnya, dan terangilah hatiku, pendengaranku dan ucapanku dengannya.

Apabila ayat-ayat al-quran turut disyairkan/ dilagu-lagukan spt di atas, maka ianya bukan ajaran Allah lagi tapi ajaran syaitan yang mewahyukan ucapan yang indah-indah.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 12:59 pm

Juang wrote:
Salam,

Perasan tak walaupun dalam ayat 16:44 suruh manusia memikirkan Al Quran, tak pernah pula Nabi diajar berkata-berkata seperti "Katakanlah: Bukanlah umat kami mereka yang tidak memikirkan Al Quran". Ini kerana yang menentukan manusia itu lahir umat zaman bila adalah Allah, bukannya Nabi.

Jadi riwayat hadis pasal taranum itu tidak menunjukkan kelogikan kata-kata daripada seorang Nabi.

Cuba perhatikan kata-kata daripada Nabi Adam sampailah ke Nabi Muhamamd di dalam Al Quran, mana wujud jenis kata-kata seperti "bukanlah umat aku..." atau "bukanlah umat kami...". Ini menunjukkan kata-kata sebegitu bukan daripada seorang Nabi.

Kalau kita hidup menurut membuta-tuli tafsiran ahli syair memang kita tidak sedar perbezaan mutu ucapan sebenar seorang Nabi dengan mutu ucapan riwayat seseorang Nabi.

salam

ini kamu dah rujuk quran ke atau sebab kamu marah kepada orang yg menyanyikan al quran ? jarum setan tu sangat halus sedara .. nampak sedara begitu emosi dalam hal ni . bila kita emosi sangat itu tanda kita ... sedara lebih tau .
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 1:01 pm

Fiza wrote:
Siapa yang kata ayat al quran itu syair?

salam

tak , dia kata syair tu nyanyian .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 1:02 pm

Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 1:08 pm

Admin wrote:
Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

salam

taranum tu bukan melagukan ... taranum ialah membaca quran mengikut tajwid .. macam bahasa melayu ada banyak loghat ... walaupun ejaan bahasa sama tapi cakap lain2 . sedara pernah dengar suara nabi ke ? suara kamu sendiri pun kamu tak boleh tulis inikan pulak suara orang yg dah tak ada .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 1:42 pm

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

salam

taranum tu bukan melagukan ... taranum ialah membaca quran mengikut tajwid .. macam bahasa melayu ada banyak loghat ... walaupun ejaan bahasa sama tapi cakap lain2 . sedara pernah dengar suara nabi ke ? suara kamu sendiri pun kamu tak boleh tulis inikan pulak suara orang yg dah tak ada .

Salam,

Cuba tuan baca baik-baik maksud taranum yang saya ambil di http://arowanagroup.blogspot.com/2010/01/maksud-tarannum.html

Quote :
Tarannum adalah suatu ilmu atau qaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu.


Nada: tingkatan atau tekanan bunyi suara.

Rentak: pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.

Irama: alunan atau bentuk bunyi.

Semuanya berkaitan dengan lagu-laguan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 1:57 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

salam

taranum tu bukan melagukan ... taranum ialah membaca quran mengikut tajwid .. macam bahasa melayu ada banyak loghat ... walaupun ejaan bahasa sama tapi cakap lain2 . sedara pernah dengar suara nabi ke ? suara kamu sendiri pun kamu tak boleh tulis inikan pulak suara orang yg dah tak ada .

Salam,

Cuba tuan baca baik-baik maksud taranum yang saya ambil di http://arowanagroup.blogspot.com/2010/01/maksud-tarannum.html

Quote :
Tarannum adalah suatu ilmu atau qaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu.


Nada: tingkatan atau tekanan bunyi suara.

Rentak: pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.

Irama: alunan atau bentuk bunyi.

Semuanya berkaitan dengan lagu-laguan.

salam

suara ialah getaran . dari getaran keluar suara . lagu ialah rentak yg di bentuk di gubah . irama dan lagu bukan irama dan suara . suara bukan lagu dan suara bukan irama . kicaun burung boleh membentuk irama dan lagu .

kalau berubah suara tuan kata lagu maka cara suara di bunyikan utk bercakap ialah jugak lagu .

saudara terkeliru .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 2:00 pm

othman wrote:

kalau berubah suara tuan kata lagu maka cara suara di bunyikan utk bercakap ialah jugak lagu .

Lagu = ritme

Cara bersuara = intonasi.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 2:11 pm

othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

salam

taranum tu bukan melagukan ... taranum ialah membaca quran mengikut tajwid .. macam bahasa melayu ada banyak loghat ... walaupun ejaan bahasa sama tapi cakap lain2 . sedara pernah dengar suara nabi ke ? suara kamu sendiri pun kamu tak boleh tulis inikan pulak suara orang yg dah tak ada .

Salam,

Cuba tuan baca baik-baik maksud taranum yang saya ambil di http://arowanagroup.blogspot.com/2010/01/maksud-tarannum.html

Quote :
Tarannum adalah suatu ilmu atau qaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu.


Nada: tingkatan atau tekanan bunyi suara.

Rentak: pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.

Irama: alunan atau bentuk bunyi.

Semuanya berkaitan dengan lagu-laguan.

salam

suara ialah getaran . dari getaran keluar suara . lagu ialah rentak yg di bentuk di gubah . irama dan lagu bukan irama dan suara . suara bukan lagu dan suara bukan irama . kicaun burung boleh membentuk irama dan lagu .

kalau berubah suara tuan kata lagu maka cara suara di bunyikan utk bercakap ialah jugak lagu .

saudara terkeliru .

Salam,

Apa yang saya fahami, suara yang dinadakan akan menghasilkan irama. Bila terhasilnya irama, maka terciptanya lagu.

Begitu juga dengan syair dan taranum. Apabila al-quran disyairkan/ ditaranumkan dengan suara yang dinadakan, yg menghasilkan irama maka wujudlah lagu-laguan di situ.

Saya tak keliru di sini.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 2:26 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

salam

taranum tu bukan melagukan ... taranum ialah membaca quran mengikut tajwid .. macam bahasa melayu ada banyak loghat ... walaupun ejaan bahasa sama tapi cakap lain2 . sedara pernah dengar suara nabi ke ? suara kamu sendiri pun kamu tak boleh tulis inikan pulak suara orang yg dah tak ada .

Salam,

Cuba tuan baca baik-baik maksud taranum yang saya ambil di http://arowanagroup.blogspot.com/2010/01/maksud-tarannum.html

Quote :
Tarannum adalah suatu ilmu atau qaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu.


Nada: tingkatan atau tekanan bunyi suara.

Rentak: pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.

Irama: alunan atau bentuk bunyi.

Semuanya berkaitan dengan lagu-laguan.

salam

suara ialah getaran . dari getaran keluar suara . lagu ialah rentak yg di bentuk di gubah . irama dan lagu bukan irama dan suara . suara bukan lagu dan suara bukan irama . kicaun burung boleh membentuk irama dan lagu .

kalau berubah suara tuan kata lagu maka cara suara di bunyikan utk bercakap ialah jugak lagu .

saudara terkeliru .

Salam,

Apa yang saya fahami, suara yang dinadakan akan menghasilkan irama. Bila terhasilnya irama, maka terciptanya lagu.

Begitu juga dengan syair dan taranum. Apabila al-quran disyairkan/ ditaranumkan dengan suara yang dinadakan, yg menghasilkan irama maka wujudlah lagu-laguan di situ.

Saya tak keliru di sini.

salam

kita pegi satu

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Today at 8:04 am

Back to top Go down
 
Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 9Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: