HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 02, 2010 1:36 am

First topic message reminder :

Salam,

Saya buat topik baru tentang hujah tuan gaara.

gaara wrote:
sila bawa terjemhn penuh...

Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

Dalam ayat ini, Allah membantah tuduhan kaum kafir yang mengatakan bahwa Alquran adalah syair yang diciptakan oleh Nabi Muhammad sendiri. Dengan demikian. menurut tuduhan mereka, Muhammad adalah seorang penyair. Hal ini dibantah keras dalam ayat ini, karena Alquran wahyu Allah yang membawa kebenaran. Sedang Nabi Muhammad menyampaikannya kepada umat manusia.

jd tujuan ayat tersebut diturunkn adalah untuk membanth tuduhan org kafir yg mengatkn Al-Quran adalah ciptaan nabi..

dan tiada larangn langsung tuk menyanyikan ( taranum ) Al-quran dlm ayat tersbt....
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:04 am

Juang wrote:
Salam,

Cuba kita lihat, kalau kita baca buku sains, perlukah kita baca ramai-ramai dengan lengok suara? Kenapa surah Yassin dilagukan sedemikian rupa? Takkan nilai surah Yassin itu lebih rendah daripada buku sains sehingga setakat dilagu-lagukan sahaja?

Kenapa buku sains boleh dikaji, dihuraikan, dipraktikkan isi kandungannya? Kenapa Al Quran tidak dibuat macam itu? Bukankah lebih besar manfaatnya daripada setakat dilagu-lagukan sahaja?

Salam Juang,

Kalau kita tengok amalan baca Yasin, Al-Quran tu dah macam Kitab untuk kumpul pahala saja. Kononnya bila mensyairkan Surah Yasin beramai-ramai maka pahala yang banyak akan dikumpulkan lalu disedekahkan kepada si mati, si sakit dan sebagainya.

Adakah itu cara yang Tuhan ajar kepada kita?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:05 am

Juang wrote:
Salam,

Cuba kita lihat, kalau kita baca buku sains, perlukah kita baca ramai-ramai dengan lengok suara? Kenapa surah Yassin dilagukan sedemikian rupa? Takkan nilai surah Yassin itu lebih rendah daripada buku sains sehingga setakat dilagu-lagukan sahaja?

Kenapa buku sains boleh dikaji, dihuraikan, dipraktikkan isi kandungannya? Kenapa Al Quran tidak dibuat macam itu? Bukankah lebih besar manfaatnya daripada setakat dilagu-lagukan sahaja?

da bnyk kali sy tengk saudara juang dan beberapa rakan yg lain mengtakn kenape buku sain dan bla2 bla bla bla bla bla tdk dinyayikn.....

nk nyanyikn mcm mane saudra jika tiada suruhn dlm Al-quran mau pun hadis...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:06 am

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Cuba kita lihat, kalau kita baca buku sains, perlukah kita baca ramai-ramai dengan lengok suara? Kenapa surah Yassin dilagukan sedemikian rupa? Takkan nilai surah Yassin itu lebih rendah daripada buku sains sehingga setakat dilagu-lagukan sahaja?

Kenapa buku sains boleh dikaji, dihuraikan, dipraktikkan isi kandungannya? Kenapa Al Quran tidak dibuat macam itu? Bukankah lebih besar manfaatnya daripada setakat dilagu-lagukan sahaja?

salam

lenggok pasti ada . kalau berlagu2 tu tak elok lah .. kita sama2 lah bagi penjelasan . juang tahu ke macamana nabi membacakan al quran . atau kita tak payah guna bahasa arab langsung . guna terjemahan sahaja .


lenggok itu lah yg dinamakn sbgai taranum...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:07 am

othman wrote:

salam

lenggok pasti ada . kalau berlagu2 tu tak elok lah .. kita sama2 lah bagi penjelasan . juang tahu ke macamana nabi membacakan al quran.
Salam,

Nabi adalah seorang Arab dan Al Quran disampaikan dalam bahasa yang Nabi dan kaumnya fahami. Macam mana kita baca buku bahasa Melayu yang kita fahami, macam itulah Nabi membaca Al Quran.

Quote :
atau kita tak payah guna bahasa arab langsung . guna terjemahan sahaja .
Tidak menjadi kesalahan guna bahasa Arab bagi yang belajar bahasa Arab. Dan bagi yang guna terjemahan, boleh juga baca bersama tulisan Arabnya.

Lagi kita meluaskan cara untuk faham Al Quran, itu lagi baik. Jangan sempitkan dengan sesuatu cara sahaja.

Dan belajar Al Quran cara berforum begini lagi dapat mencambahkan idea dan menajamkan minda. Kalau belajar dengan cara mendengar satu hala, kita jadi pak turut macam orang kafir terdahulu. Maka kita kena keluar daripada cara orang kafir dahulu belajar tentang kepercayaan tradisi mereka.


Last edited by Juang on Tue Aug 10, 2010 2:09 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:07 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?

salam TM

kat mana surah yassin di syairkan ... yg aku selalu dengar diaorang baca macam biasa sahaja . sekarang pun dah di galakkan membaca sambil jugak di baca terjemahan dia . dah banyak dah berubah bahkan ada pulak sessi soal jawab .

Salam Othman,

Benarkah tidak disyairkan?

salam

kenapa pulak . tuan tak nak perubahan ke . atau ada cara lain membaca quran . boleh kita kongsi

Salam,

Oh, baru nak buat perubahan. Eloklah. Berubah untuk kebaikan. Mulakan dengan memahami Al-Quran.

salam

ya .. ya .. sebab tu saya berterima kasih kepada saudara yg banyak membuka minda saya . jangan saudara segan utk melayan saya walau saya masih baru . harap saudara terus maju dan banyak lagi membuat kajian . saya pandai komen sahaja , itu pun dah ramai yg tak nak jawab .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:08 am

gaara wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Cuba kita lihat, kalau kita baca buku sains, perlukah kita baca ramai-ramai dengan lengok suara? Kenapa surah Yassin dilagukan sedemikian rupa? Takkan nilai surah Yassin itu lebih rendah daripada buku sains sehingga setakat dilagu-lagukan sahaja?

Kenapa buku sains boleh dikaji, dihuraikan, dipraktikkan isi kandungannya? Kenapa Al Quran tidak dibuat macam itu? Bukankah lebih besar manfaatnya daripada setakat dilagu-lagukan sahaja?

salam

lenggok pasti ada . kalau berlagu2 tu tak elok lah .. kita sama2 lah bagi penjelasan . juang tahu ke macamana nabi membacakan al quran . atau kita tak payah guna bahasa arab langsung . guna terjemahan sahaja .


lenggok itu lah yg dinamakn sbgai taranum...

Salam,

Lenggok itu dalam bahasa muzik adalah melodi. Lagulah tu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:10 am

Juang wrote:
gaara wrote:
Salam...

sebagaimana tiada suruhn tuk bertarunum, tiada juga larangn bertaranum...

tp pegangn ulamk adlh Al-quran dan Hadis... dlm hadis terdpt suruhan tuk bertaranum..

jd x salah tuk bertaranum krna mmg tiada pun suruhan atau larangn tuk bertaranum....

mereka hanya menggunkn sumber kedua iaitu hadis membolehkn bertaranum..
Tetapi ada dalam Al Quran bahawa Al Quran itu bukannya syair yang mana syair adalah perbuatan mengalun-alunkan suara membaca sesuatu kisah.

Jadi kalau mengalun-alunkan kisah-kisah dalam Al Quran itu, bukannya sama perbuatannya dengan syair.

Lainlah ada ayat Al Quran mengatakan "Al Quran bukannya syair, tetapi jika ada si polan bin si polan kata Nabi bertaranum, maka bertaranumlah kamu", logiklah kita buat macam itu.

Ini tidak, mereka mengada-adakan apa yang tiada dalam Al Quran.

salam...

syair tiada perlu kp rujukn asal malah adalh ciptaan msnusia.. tp terbukti melalui ayat 36.69 Alquran bukan syair ciptaan sesipa

dan tiada juga tajwi yg perlu dipelihara dlm syair...

ttpi taranum ada tajwid yg perlu dipelihara dan perlu ada rujukn iaitu Al-quran...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:10 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?

salam TM

kat mana surah yassin di syairkan ... yg aku selalu dengar diaorang baca macam biasa sahaja . sekarang pun dah di galakkan membaca sambil jugak di baca terjemahan dia . dah banyak dah berubah bahkan ada pulak sessi soal jawab .

Salam Othman,

Benarkah tidak disyairkan?

salam

kenapa pulak . tuan tak nak perubahan ke . atau ada cara lain membaca quran . boleh kita kongsi

Salam,

Oh, baru nak buat perubahan. Eloklah. Berubah untuk kebaikan. Mulakan dengan memahami Al-Quran.

salam

ya .. ya .. sebab tu saya berterima kasih kepada saudara yg banyak membuka minda saya . jangan saudara segan utk melayan saya walau saya masih baru . harap saudara terus maju dan banyak lagi membuat kajian . saya pandai komen sahaja , itu pun dah ramai yg tak nak jawab .

Salam,

Bukan taknak jawab. Tapi kalau sesuatu perbincangan cuma nak diputar-putarkan sampai bila pun tak akan membuahkan hasil.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:11 am

Juang wrote:
othman wrote:

salam

lenggok pasti ada . kalau berlagu2 tu tak elok lah .. kita sama2 lah bagi penjelasan . juang tahu ke macamana nabi membacakan al quran.
Salam,

Nabi adalah seorang Arab dan Al Quran disampaikan dalam bahasa yang Nabi dan kaumnya fahami. Macam mana kita baca buku bahasa Melayu yang kita fahami, macam itulah Nabi membaca Al Quran.

Quote :
atau kita tak payah guna bahasa arab langsung . guna terjemahan sahaja .
Tidak menjadi kesalahan guna bahasa Arab bagi yang belajar bahasa Arab. Dan bagi yang guna terjemahan, boleh juga baca bersama tulisan Arabnya.

Lagi kita meluaskan cara untuk faham Al Quran, itu lagi baik. Jangan sempitkan dengan sesuatu cara sahaja.

salam

ini mungkin perasaan saya sahaja ... bila saya dengar quran saya rasa di lagukan walaupun sesiapa pun yg membacanya dengan cara yg macamana sekali pun . saya pun takut jugak terpengaruh dgn syair nih . mungkin bahasa arab ni dia banyak lenggok dan tak sesuai dgn kita orang melayu .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:11 am

gaara wrote:

da bnyk kali sy tengk saudara juang dan beberapa rakan yg lain mengtakn kenape buku sain dan bla2 bla bla bla bla bla tdk dinyayikn.....

nk nyanyikn mcm mane saudra jika tiada suruhn dlm Al-quran mau pun hadis...
Salam,

Jadi kenapa buku sains, tahu pula mereka patuh untuk tidak dinyanyikan kerana Allah tak suruh, tetapi Al Quran mereka pergi bantai buat nyanyian. Tak senonoh langsung.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:12 am

salam...

buat pe nk samakn taranum dgn muzik plak saudra tolokmindA YG BIJAksana.........
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:14 am

Salam Gaara,

Dah memang sama. Siapa belajar muzik faham apa itu melodi, apa itu bar atau apa itu beat. Samalah dengan taranum. Benda yang sama saja cuma liriknya ayat-ayat Al-Quran.


Last edited by tolokminda on Tue Aug 10, 2010 2:15 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:14 am

tolokminda wrote:

Salam Juang,

Kalau kita tengok amalan baca Yasin, Al-Quran tu dah macam Kitab untuk kumpul pahala saja. Kononnya bila mensyairkan Surah Yasin beramai-ramai maka pahala yang banyak akan dikumpulkan lalu disedekahkan kepada si mati, si sakit dan sebagainya.

Adakah itu cara yang Tuhan ajar kepada kita?
Salam TM,

Itu belum lagi kes yang buat air jampi setelah mensyairkan Yassin beramai-ramai. Entah ayat Al Quran manakah yang beri petunjuk buat macam itu?

Sekurang-kurangnya, orang yang teroka angkasa itu pun ada juga berpandukan ayat Al Quran yang sebut pasal menembusi langit. Mereka lagi baik daripada orang yang melagu-lagukan Al Quran tanpa berpandukan suruhan Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:15 am

Juang wrote:
gaara wrote:

da bnyk kali sy tengk saudara juang dan beberapa rakan yg lain mengtakn kenape buku sain dan bla2 bla bla bla bla bla tdk dinyayikn.....

nk nyanyikn mcm mane saudra jika tiada suruhn dlm Al-quran mau pun hadis...
Salam,

Jadi kenapa buku sains, tahu pula mereka patuh untuk tidak dinyanyikan kerana Allah tak suruh, tetapi Al Quran mereka pergi bantai buat nyanyian. Tak senonoh langsung.

Salam...

karna dlm sumber kedua iaitu hadis terdpt suruhn untuk bertaranumkn Al-quran..... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:17 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Sebab lagu itu diiringi alat muzik, memanglah tidak terikat dengan nyanyian. Cuba lagu itu tidak diiringi alat muzik, kalau tiada nyanyian, kita nak dengar apa?

Bezanya orang yang taranum itu, mereka tidak diiringi alat muzik. Maka vokal mereka adalah nadi lagu-laguan mereka. Dan samalah konsepnya dengan syair yang kena ada patah perkataan dan lenggok suara.

salam

nabi bercakap tetapi di kata kan bersyair ... adakah percakapan nabi berbedha lenggoknya dgn orang arab biasa sehingga di kata kan bersair atau ayat quran yg di sampaikan nabi tidak jelas dan mereka tidak memahaminya atau kerana apa ... saya hanya ingin berbincang dan tidak bias kepada mana2 pehak .

Salam Othman,

Tidakkah tuan nampak mesej ayat 69 Surah Yasin itu bukan sekadar untuk orang Arab? Mesej itu juga terpakai kepada tuan, saya dan semua orang yang mengaku percaya kepada Al-Quran. Tidakkah tuan berasa ironi bagaimana ayat itu boleh berada di dalam Surah Yasin? Tidakkah tuan lihat bagaimana hari ini Surah Yasinlah yang paling sering dinyanyi-nyanyikan atau disyair-syairkan oleh penganut Islam?

salam TM

kat mana surah yassin di syairkan ... yg aku selalu dengar diaorang baca macam biasa sahaja . sekarang pun dah di galakkan membaca sambil jugak di baca terjemahan dia . dah banyak dah berubah bahkan ada pulak sessi soal jawab .

Salam Othman,

Benarkah tidak disyairkan?

salam

kenapa pulak . tuan tak nak perubahan ke . atau ada cara lain membaca quran . boleh kita kongsi

Salam,

Oh, baru nak buat perubahan. Eloklah. Berubah untuk kebaikan. Mulakan dengan memahami Al-Quran.

salam

ya .. ya .. sebab tu saya berterima kasih kepada saudara yg banyak membuka minda saya . jangan saudara segan utk melayan saya walau saya masih baru . harap saudara terus maju dan banyak lagi membuat kajian . saya pandai komen sahaja , itu pun dah ramai yg tak nak jawab .

Salam,

Bukan taknak jawab. Tapi kalau sesuatu perbincangan cuma nak diputar-putarkan sampai bila pun tak akan membuahkan hasil.

salam

itu bagi tuan yg dah pandai . jawab jer la
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:18 am

gaara wrote:

Salam...

karna dlm sumber kedua iaitu hadis terdpt suruhn untuk bertaranumkn Al-quran..... Very Happy
Salam,

Masalahnya, tiada pula ayat Al Quran suruh jadikan riwayat sebagai sumber kedua? Itu yang saya hairan.

Bila tiada suruhan buat begitu, macam mana taranum itu nak dapat kredibiliti daripada Allah yang turunkan Al Quran itu?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:19 am

tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Dah memang sama. Siapa belajar muzik faham apa itu melodi, apa itu bar atau apa itu beat. Samalah dengan taranum. Benda yang sama saja cuma liriknya ayat-ayat Al-Quran.

salam...

sekali lg dinytakan

taranum berpandukn Al-quran dan dipentingkn utk memelihara tajwid dan maksd asal....

nyanyian dan syair adlh karangn manusia yg tdk perlu dijaga mksd asalnya... dan tiada jgk tajwid dlm syair..

mungkin juga ada ahli muzik yg pernh berkata kpd saudra jom kita bertaranum lagu ini...

sbb itu saudra yng bijaksana nie tersalh tafsir kot...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:20 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam Juang,

Kalau kita tengok amalan baca Yasin, Al-Quran tu dah macam Kitab untuk kumpul pahala saja. Kononnya bila mensyairkan Surah Yasin beramai-ramai maka pahala yang banyak akan dikumpulkan lalu disedekahkan kepada si mati, si sakit dan sebagainya.

Adakah itu cara yang Tuhan ajar kepada kita?
Salam TM,

Itu belum lagi kes yang buat air jampi setelah mensyairkan Yassin beramai-ramai. Entah ayat Al Quran manakah yang beri petunjuk buat macam itu?

Sekurang-kurangnya, orang yang teroka angkasa itu pun ada juga berpandukan ayat Al Quran yang sebut pasal menembusi langit. Mereka lagi baik daripada orang yang melagu-lagukan Al Quran tanpa berpandukan suruhan Al Quran.

Ya, saya pun terperanjat pertama kali saya lihat mereka gunakan jag air untuk "kumpul/serap" pahala bacaan Yasin bagi membolehkan ia "dihadiah/disiram" di kubur si mati. Dari satu sudut ia tak banyak beza dengan amalan membakar Mercedes kertas dalam kepercayaan orang Cina.

Nampaknya manusia tak kiralah bangsa apapun, agama apapun memang mudah terpengaruh dengan kepercayaan bukan-bukan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:23 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Dah memang sama. Siapa belajar muzik faham apa itu melodi, apa itu bar atau apa itu beat. Samalah dengan taranum. Benda yang sama saja cuma liriknya ayat-ayat Al-Quran.

salam...

sekali lg dinytakan

taranum berpandukn Al-quran dan dipentingkn utk memelihara tajwid dan maksd asal....

nyanyian dan syair adlh karangn manusia yg tdk perlu dijaga mksd asalnya... dan tiada jgk tajwid dlm syair..

mungkin juga ada ahli muzik yg pernh berkata kpd saudra jom kita bertaranum lagu ini...

sbb itu saudra yng bijaksana nie tersalh tafsir kot...

Salam Gaara,

Habis mentaranumkan Al-Quran tu bukan karangan manusia? Kalau tuan boleh buktikan ia ajaran Tuhan, bolehlah saya percaya. Cuba bawakan ayat-ayat Tuhan mengajar manusia mentaranumkan Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:29 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Dah memang sama. Siapa belajar muzik faham apa itu melodi, apa itu bar atau apa itu beat. Samalah dengan taranum. Benda yang sama saja cuma liriknya ayat-ayat Al-Quran.

salam...

sekali lg dinytakan

taranum berpandukn Al-quran dan dipentingkn utk memelihara tajwid dan maksd asal....

nyanyian dan syair adlh karangn manusia yg tdk perlu dijaga mksd asalnya... dan tiada jgk tajwid dlm syair..

mungkin juga ada ahli muzik yg pernh berkata kpd saudra jom kita bertaranum lagu ini...

sbb itu saudra yng bijaksana nie tersalh tafsir kot...

Salam Gaara,

Habis mentaranumkan Al-Quran tu bukan karangan manusia? Kalau tuan boleh buktikan ia ajaran Tuhan, bolehlah saya percaya. Cuba bawakan ayat-ayat Tuhan mengajar manusia mentaranumkan Al-Quran.

Salam...

mula asal Al-quran turun pun adalh tdk sama seperti yg terdpt skrang nie..

yakni ia tdk berbaris seperti skrang nie... dan baris2 tersbt jgk adalh karangn manusia

sy kurang pasti jika sesiapa dlm forum nie yg mengtkn ayat Al-quran berbaris tersbt perlu kita buang krna ia adalh karangn manusia...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:30 am

Salam Gaara,

Bukankah baris itu berfungsi untuk memudahkan Al-Quran dilagukan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 2:39 am

tolokminda wrote:

Ya, saya pun terperanjat pertama kali saya lihat mereka gunakan jag air untuk "kumpul/serap" pahala bacaan Yasin bagi membolehkan ia "dihadiah/disiram" di kubur si mati. Dari satu sudut ia tak banyak beza dengan amalan membakar Mercedes kertas dalam kepercayaan orang Cina.

Nampaknya manusia tak kiralah bangsa apapun, agama apapun memang mudah terpengaruh dengan kepercayaan bukan-bukan.
Salam,

Sebab itu banyak sekali kita jumpa ayat-ayat Al Quran suruh manusia berfikir. Maka dengan itu tidaklah kita mudah terpengaruh dengan kepercayan-kepercayaan karut-marut.

Ironinya, masa nak berkahwin, tahu pula mereka fikirkan logik-logik yang diperlukan dalam perkahwinan. Bila berkaitan Tuhan, mereka main belasah sahaja kepercayaan tak masuk akal. Nampak sangat mereka lebih utamakan hawa nafsu mereka daripada Pencipta mereka sendiri.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 3:19 am

tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Bukankah baris itu berfungsi untuk memudahkan Al-Quran dilagukan?

Salam...

jd apakh maksd saudara Al-quran berbaris itu kita perlu buang dan ganti dgn Al-uran asal tdk berbaris...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 3:21 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Bukankah baris itu berfungsi untuk memudahkan Al-Quran dilagukan?

Salam...

jd apakh maksd saudara Al-quran berbaris itu kita perlu buang dan ganti dgn Al-uran asal tdk berbaris...

Salam Gaara,

Saya tidak ada masalah samada Al-Quran dalam teks Arab itu berbaris atau tidak. Itu bukan perkara penting. Perkara yang penting adalah samada kita faham atau tidak mesej Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 3:26 am

Salam...

tp ada jgk org yg x bleh bc Al-quran tanpa baris....

dan klau ikut pendpt saudra sblm nie karangn manusia tdk bleh dijadkn sbgai rujukn..

jd mcm mane dgn hal nie...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 9Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: