HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 02, 2010 1:36 am

First topic message reminder :

Salam,

Saya buat topik baru tentang hujah tuan gaara.

gaara wrote:
sila bawa terjemhn penuh...

Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

Dalam ayat ini, Allah membantah tuduhan kaum kafir yang mengatakan bahwa Alquran adalah syair yang diciptakan oleh Nabi Muhammad sendiri. Dengan demikian. menurut tuduhan mereka, Muhammad adalah seorang penyair. Hal ini dibantah keras dalam ayat ini, karena Alquran wahyu Allah yang membawa kebenaran. Sedang Nabi Muhammad menyampaikannya kepada umat manusia.

jd tujuan ayat tersebut diturunkn adalah untuk membanth tuduhan org kafir yg mengatkn Al-Quran adalah ciptaan nabi..

dan tiada larangn langsung tuk menyanyikan ( taranum ) Al-quran dlm ayat tersbt....
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 3:05 pm

Syair itu sememangnya syair. Tetapi siapa yang kata Al Quran itu syair?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 3:26 pm

Fiza wrote:
Syair itu sememangnya syair. Tetapi siapa yang kata Al Quran itu syair?

Dapat dikatakan tidak ada orang yang mengatakannya, tetapi dapat dikatakan bahwa kebanyakan orang beragama Islam memperlakukan Alquran sebagai syair, bukan sebagai petunjuk.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 3:31 pm

othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

salam

taranum tu bukan melagukan ... taranum ialah membaca quran mengikut tajwid .. macam bahasa melayu ada banyak loghat ... walaupun ejaan bahasa sama tapi cakap lain2 . sedara pernah dengar suara nabi ke ? suara kamu sendiri pun kamu tak boleh tulis inikan pulak suara orang yg dah tak ada .

Salam,

Cuba tuan baca baik-baik maksud taranum yang saya ambil di http://arowanagroup.blogspot.com/2010/01/maksud-tarannum.html

Quote :
Tarannum adalah suatu ilmu atau qaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu.


Nada: tingkatan atau tekanan bunyi suara.

Rentak: pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.

Irama: alunan atau bentuk bunyi.

Semuanya berkaitan dengan lagu-laguan.

salam

suara ialah getaran . dari getaran keluar suara . lagu ialah rentak yg di bentuk di gubah . irama dan lagu bukan irama dan suara . suara bukan lagu dan suara bukan irama . kicaun burung boleh membentuk irama dan lagu .

kalau berubah suara tuan kata lagu maka cara suara di bunyikan utk bercakap ialah jugak lagu .

saudara terkeliru .

Salam,

Apa yang saya fahami, suara yang dinadakan akan menghasilkan irama. Bila terhasilnya irama, maka terciptanya lagu.

Begitu juga dengan syair dan taranum. Apabila al-quran disyairkan/ ditaranumkan dengan suara yang dinadakan, yg menghasilkan irama maka wujudlah lagu-laguan di situ.

Saya tak keliru di sini.

salam

kita pegi satu

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .

Salam,

Saya bagi perumpamaan ini.

Kita baca buku teks sejarah secara biasa tanpa perlu mensyairkannya. Jika kita mahu mensyairkannya, kita kena belajar nada yg menghasilkan irama dan seterusnya menjadikannya sebagai lagu-laguan.

Begitu juga dengan al-quran. Orang yang mensyairkan al-quran itu kena belajar cara mengalun-alunkannya supaya lebih sedap didengar dan inilah yang dinamakan taranum.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 5:02 pm

Orang islam tetap mengatakan nya Al Quran, siapa pula yang mengatakan sebaliknya. Kalau kita yang beranggapan begitu, jangan kata orang lain pun beranggapan seperti kita. Kita mesti ingat pandangan manusia berbeza-beza dan ilmu manusia juga berbeza. Kalau kita boleh berpendapat berdasarkan ilmu kita, orang lain juga boleh berpendapat dengan ilmu mereka. Dan ilmu mereka mungkin lebih tinggi dari kita. Wallahualam. Setiap ilmu hendaklah dinisbahkan kepada Allah dan setiap amalan agama hendaklah dinisbahkan kepada Nabi saw.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 5:19 pm

Fiza wrote:
Orang islam tetap mengatakan nya Al Quran, siapa pula yang mengatakan sebaliknya. Kalau kita yang beranggapan begitu, jangan kata orang lain pun beranggapan seperti kita. Kita mesti ingat pandangan manusia berbeza-beza dan ilmu manusia juga berbeza. Kalau kita boleh berpendapat berdasarkan ilmu kita, orang lain juga boleh berpendapat dengan ilmu mereka. Dan ilmu mereka mungkin lebih tinggi dari kita. Wallahualam. Setiap ilmu hendaklah dinisbahkan kepada Allah dan setiap amalan agama hendaklah dinisbahkan kepada Nabi saw.

Salam,

Saya tidak pernah dengar orang kata quran itu adalah syair. Yang saya dengar ramai orang yang mengaku islam mensyairkan al-quran.

yang lebih menyedihkan, mereka membuat pertandingan untuk memilih penyair yang lebih sedap mengalunkan ayat al-quran itu berbanding yang mahu mengambilnya sebagai peringatan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 6:00 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Memang patut kita peringatkan kepada orang yang mentaranumkan al-quran itu kerana mereka tidak meletakkan sesuatu kena pada tempatnya.

salam

taranum tu bukan melagukan ... taranum ialah membaca quran mengikut tajwid .. macam bahasa melayu ada banyak loghat ... walaupun ejaan bahasa sama tapi cakap lain2 . sedara pernah dengar suara nabi ke ? suara kamu sendiri pun kamu tak boleh tulis inikan pulak suara orang yg dah tak ada .

Salam,

Cuba tuan baca baik-baik maksud taranum yang saya ambil di http://arowanagroup.blogspot.com/2010/01/maksud-tarannum.html

Quote :
Tarannum adalah suatu ilmu atau qaedah suara yang dipelbagaikan mengikut proses nada, rentak dan irama tertentu.


Nada: tingkatan atau tekanan bunyi suara.

Rentak: pergerakan yang menghidupkan bunyi suara.

Irama: alunan atau bentuk bunyi.

Semuanya berkaitan dengan lagu-laguan.

salam

suara ialah getaran . dari getaran keluar suara . lagu ialah rentak yg di bentuk di gubah . irama dan lagu bukan irama dan suara . suara bukan lagu dan suara bukan irama . kicaun burung boleh membentuk irama dan lagu .

kalau berubah suara tuan kata lagu maka cara suara di bunyikan utk bercakap ialah jugak lagu .

saudara terkeliru .

Salam,

Apa yang saya fahami, suara yang dinadakan akan menghasilkan irama. Bila terhasilnya irama, maka terciptanya lagu.

Begitu juga dengan syair dan taranum. Apabila al-quran disyairkan/ ditaranumkan dengan suara yang dinadakan, yg menghasilkan irama maka wujudlah lagu-laguan di situ.

Saya tak keliru di sini.

salam

kita pegi satu

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .

Salam,

Saya bagi perumpamaan ini.

Kita baca buku teks sejarah secara biasa tanpa perlu mensyairkannya. Jika kita mahu mensyairkannya, kita kena belajar nada yg menghasilkan irama dan seterusnya menjadikannya sebagai lagu-laguan.

Begitu juga dengan al-quran. Orang yang mensyairkan al-quran itu kena belajar cara mengalun-alunkannya supaya lebih sedap didengar dan inilah yang dinamakan taranum.

salam

saudara jawab sahaja soalan saya .ia sangat bersangkutan dgn pemahaman al quran .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 7:06 pm

Salam,

Saya dah jawab pertanyaan tuan itu dengan memberikan perumpamaannya sekali.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 8:31 pm

Admin wrote:
Salam,

Saya dah jawab pertanyaan tuan itu dengan memberikan perumpamaannya sekali.

salam

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 9:59 pm

Anas bin Malik pernah ditanya perihal bagaimana Nabi Saw membaca Al Quran. Ia menjawab, ''Nabi Saw. memanjangkan suaranya. Kemudian beliau membaca:'Bismillahirahmanirrahim' dengan memanjangkan kata al-rahim'.

Bacalah Al Quran dengan suara yang elok:
Diriwayatkan dari Abu Musa r.a bahwa Nabi Saw. pernah bersabda kepadanya, '' wahai Abu Musa! Kau telah dianugerahi seruling keluarga Daud.''

Antara nikmat syurga yang tidak terperi kenikmatan nya bila ahli syurga berkumpul dan mendengar Allah swt sendiri membaca surah Al Rahman. Bagaimanakah kalau kita mahu menjadi antara ahli yang berkumpul itu kalau di dunia lagi kita benci mendengar orang membaca Al Quran.



Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 10:25 pm

Salam Fiza,

Rasanya tidak ada orang kata dia benci dengar orang baca Quran di forum ini. Dan riwayat yang puan kemukakan di atas tidak lebih dari cerita-cerita yang tidak dapat dibuktikan kebenarannya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 10:29 pm

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Saya dah jawab pertanyaan tuan itu dengan memberikan perumpamaannya sekali.

salam

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .

Salam,

Semua ada ciri-ciri yang tuan sebutkan itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:04 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Saya dah jawab pertanyaan tuan itu dengan memberikan perumpamaannya sekali.

salam

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .

Salam,



Semua ada ciri-ciri yang tuan sebutkan itu.

salam

adakah syair yg tiada lirik?
adakah musik/lagu/nyanyian tanpa lirik .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:07 pm

othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Saya dah jawab pertanyaan tuan itu dengan memberikan perumpamaannya sekali.

salam

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .

Salam,



Semua ada ciri-ciri yang tuan sebutkan itu.

salam

adakah syair yg tiada lirik?
adakah musik/lagu/nyanyian tanpa lirik .

Salam,

Saya tak berapa faham mengapa tuan bertanya begitu. Cuba jelaskan apakah yang bermain di minda tuan sebenarnya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:14 pm

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Saya dah jawab pertanyaan tuan itu dengan memberikan perumpamaannya sekali.

salam

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .

Salam,



Semua ada ciri-ciri yang tuan sebutkan itu.

salam

adakah syair yg tiada lirik?
adakah musik/lagu/nyanyian tanpa lirik .

Salam,

Saya tak berapa faham mengapa tuan bertanya begitu. Cuba jelaskan apakah yang bermain di minda tuan sebenarnya.

salam

setiap ayat dlm quran kita kena faham baru dapat petunjuk . saya tak ada niat lain kecuali mencetuskan minda . terpulang pada saudara , kalau tak nak jawab saya tak paksa .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:23 pm

othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Saya dah jawab pertanyaan tuan itu dengan memberikan perumpamaannya sekali.

salam

syair tu ialah lirik atau lagu atau nyayian atau menyanyi atau melagukan .

Salam,



Semua ada ciri-ciri yang tuan sebutkan itu.

salam

adakah syair yg tiada lirik?
adakah musik/lagu/nyanyian tanpa lirik .

Salam,

Saya tak berapa faham mengapa tuan bertanya begitu. Cuba jelaskan apakah yang bermain di minda tuan sebenarnya.

salam

setiap ayat dlm quran kita kena faham baru dapat petunjuk . saya tak ada niat lain kecuali mencetuskan minda . terpulang pada saudara , kalau tak nak jawab saya tak paksa .

Salam,

Kan Tuhan dah kata Al-Quran itu tidak layak dijadikan syair. Nak bersyair ke taranum ke, buatlah lagu sendiri. Ayat-ayat Tuhan adalah sebagai peringatan dan pedoman hidup. Bukan untuk disyair-syairkan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:26 pm

Salam,

Bukan saya tak nak jawab tapi saya sendiri tak faham apa yang bermain di minda tuan melainkan tuan sendiri yang kena jelaskan terlebih dahulu. Alih-alih tuan buat kesimpulan saya tak jawab pertanyaan tuan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 09, 2010 11:59 pm

tolokminda wrote:

Salam,

Kan Tuhan dah kata Al-Quran itu tidak layak dijadikan syair. Nak bersyair ke taranum ke, buatlah lagu sendiri. Ayat-ayat Tuhan adalah sebagai peringatan dan pedoman hidup. Bukan untuk disyair-syairkan.
Salam TM,

Perumpamaannya mak kita masakkan nasi untuk bagi kita makan. Alih-alih kita campakkan nasi itu ke pasu bunga kononnya untuk buat baja. Tentulah mak kita terkilan dengan perbuatan kita sebab tak gunakan nasi pada tujuan ia dimasakkan untuk kita.

Macam itulah, Allah turunkan Al Quran kepada kita untuk Peringatan. Alih-alih ada manusia pergi bantai buat lagu-laguan kononnya nak bagi Al Quran terpeliharalah, mudah ingatlah dan lain-lain. Seolah-olah kita tak hargai kurniaan Tuhan dan tak memahami Tuhan kita sendiri.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 12:04 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam,

Kan Tuhan dah kata Al-Quran itu tidak layak dijadikan syair. Nak bersyair ke taranum ke, buatlah lagu sendiri. Ayat-ayat Tuhan adalah sebagai peringatan dan pedoman hidup. Bukan untuk disyair-syairkan.
Salam TM,

Perumpamaannya mak kita masakkan nasi untuk bagi kita makan. Alih-alih kita campakkan nasi itu ke pasu bunga kononnya untuk buat baja. Tentulah mak kita terkilan dengan perbuatan kita sebab tak gunakan nasi pada tujuan ia dimasakkan untuk kita.

Macam itulah, Allah turunkan Al Quran kepada kita untuk Peringatan. Alih-alih ada manusia pergi bantai buat lagu-laguan kononnya nak bagi Al Quran terpeliharalah, mudah ingatlah dan lain-lain. Seolah-olah kita tak hargai kurniaan Tuhan dan tak memahami Tuhan kita sendiri.

Salam Juang,

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama
Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan
Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai manifestasi
tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau
sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu
memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu
dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi
kamu pedoman, supaya kamu menghargai
.

Tuhan suruh kita menyelidik Al-Quran dan memahaminya supaya kita berterima kasih kepada Tuhan kerana memberi pedomanNya itu. Bukan suruh kita nyanyi-nyanyikan tanpa faham satu habuk.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 12:28 am

tolokminda wrote:

Salam Juang,

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama
Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan
Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai manifestasi
tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau
sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu
memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu
dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi
kamu pedoman, supaya kamu menghargai
.

Tuhan suruh kita menyelidik Al-Quran dan memahaminya supaya kita berterima kasih kepada Tuhan kerana memberi pedomanNya itu. Bukan suruh kita nyanyi-nyanyikan tanpa faham satu habuk.
Salam,

Katakan bapa kita belikan kita motorsikal untuk memudahkan kita pergi ke sekolah atau kolej. Alih-alih kita guna motor itu untuk merempit dan berlumba-lumba. Sudah pasti itu bukannya tanda kita berterima kasih pada bapa kita dan menghargai pemberiannya.

Begitulah, Alllah turunkan kepada kita Al Quran untuk pedoman hidup agar kita dapat menjalani kehidupan dengan mudah. Alih-alih kita guna Al Quran itu untuk dilagu-lagukan dan dipertandingkan. Sudah pasti itu bukannya tanda kita berterima kasih pada Tuhan kita dan menghargai pemberianNya itu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 12:33 am

Admin wrote:
Salam,

Bukan saya tak nak jawab tapi saya sendiri tak faham apa yang bermain di minda tuan melainkan tuan sendiri yang kena jelaskan terlebih dahulu. Alih-alih tuan buat kesimpulan saya tak jawab pertanyaan tuan.

salam

saya hanya nak tahu adakah nabi dahulu membaca al quran dgn cara bersyair sehingga orang kafir kata nabi bersyair . atau adakah sebab lain sehingga orang kafir memperolokkan nabi .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 12:37 am

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Bukan saya tak nak jawab tapi saya sendiri tak faham apa yang bermain di minda tuan melainkan tuan sendiri yang kena jelaskan terlebih dahulu. Alih-alih tuan buat kesimpulan saya tak jawab pertanyaan tuan.

salam

saya hanya nak tahu adakah nabi dahulu membaca al quran dgn cara bersyair sehingga orang kafir kata nabi bersyair . atau adakah sebab lain sehingga orang kafir memperolokkan nabi .

Salam,

Kalau dah ada ayat Allah tidak ajar al-quran itu syair, mengapa tuan bertanya lagi sama ada nabi baca al-quran dengan bersyair?

Mana ayat al-quran tentang orang kafir kata nabi bersyair?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 12:39 am

Salam,

Silalah kemukakan ayat Al Quran yang menunjukkan orang kafir mengatakan Nabi bersyair?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 12:56 am

Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Bukan saya tak nak jawab tapi saya sendiri tak faham apa yang bermain di minda tuan melainkan tuan sendiri yang kena jelaskan terlebih dahulu. Alih-alih tuan buat kesimpulan saya tak jawab pertanyaan tuan.

salam

saya hanya nak tahu adakah nabi dahulu membaca al quran dgn cara bersyair sehingga orang kafir kata nabi bersyair . atau adakah sebab lain sehingga orang kafir memperolokkan nabi .



Salam,

Kalau dah ada ayat Allah tidak ajar al-quran itu syair, mengapa tuan bertanya lagi sama ada nabi baca al-quran dengan bersyair?

Mana ayat al-quran tentang orang kafir kata nabi bersyair?

salam

saya hanya ingin mengetahuai kenapa orang kafir mengatakan bahawa al quran yg nabi bacakan itu syair .. kenapa di kait kan dgn syair .. salah ke pertanyaan saya .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:02 am

othman wrote:
Admin wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Bukan saya tak nak jawab tapi saya sendiri tak faham apa yang bermain di minda tuan melainkan tuan sendiri yang kena jelaskan terlebih dahulu. Alih-alih tuan buat kesimpulan saya tak jawab pertanyaan tuan.

salam

saya hanya nak tahu adakah nabi dahulu membaca al quran dgn cara bersyair sehingga orang kafir kata nabi bersyair . atau adakah sebab lain sehingga orang kafir memperolokkan nabi .



Salam,

Kalau dah ada ayat Allah tidak ajar al-quran itu syair, mengapa tuan bertanya lagi sama ada nabi baca al-quran dengan bersyair?

Mana ayat al-quran tentang orang kafir kata nabi bersyair?

salam

saya hanya ingin mengetahuai kenapa orang kafir mengatakan bahawa al quran yg nabi bacakan itu syair .. kenapa di kait kan dgn syair .. salah ke pertanyaan saya .

Salam Othman,

Masalahnya siapa yang kata orang kafir kata Quran yang Nabi bacakan itu syair? Kalau tuan dapat idea ni dari Quran berikanlah ayatnya supaya kita semua boleh membuat semakan. Kalau tidak ada maknanya ia hanyalah teori tuan Othman semata-mata.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Tue Aug 10, 2010 1:09 am

salam....

36:69. Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

ayat ini turun apabila org kafir mengtan Al-quran itu adalh syair ciptaan nabi..

tp smpi sekarang 4 sekawan gagal membw larangan bertaranum dlm Al-Quran.....

yg ada hanyalah ilusi mereka yg mengtakn syair itu ialah tarunum...

dan bila terdpt larangn syair maksdnya taranum pun x leh...

kesian2...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Today at 5:46 pm

Back to top Go down
 
Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 9Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: