HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Mon Aug 02, 2010 1:36 am

First topic message reminder :

Salam,

Saya buat topik baru tentang hujah tuan gaara.

gaara wrote:
sila bawa terjemhn penuh...

Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al quran itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan.

Dalam ayat ini, Allah membantah tuduhan kaum kafir yang mengatakan bahwa Alquran adalah syair yang diciptakan oleh Nabi Muhammad sendiri. Dengan demikian. menurut tuduhan mereka, Muhammad adalah seorang penyair. Hal ini dibantah keras dalam ayat ini, karena Alquran wahyu Allah yang membawa kebenaran. Sedang Nabi Muhammad menyampaikannya kepada umat manusia.

jd tujuan ayat tersebut diturunkn adalah untuk membanth tuduhan org kafir yg mengatkn Al-Quran adalah ciptaan nabi..

dan tiada larangn langsung tuk menyanyikan ( taranum ) Al-quran dlm ayat tersbt....
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Wed Aug 18, 2010 10:16 pm

Salam,

Kalau kita lihat zaman kanak-kanak dahulu, mana ada kitab riwayat hadis diajar tajwidnya walaupun riwayat itu guna bahasa Arab juga? Tetapi kenapa Al Quran hanya ditekankan pasal sebutan dan tajwidnya? Anak-anak disuruh menghafal ayat-ayat Al Quran dalam bahasa Arab secara berlagu, tetapi riwayat hadis mereka tonjolkan terjemahannya tanpa meletakkan nilai terjemahan riwayat hadis itu berbeza dengan riwayat hadis yang dalam bahasa Arab.

Tetapi kalau ada sesiapa bawa terjemahan Al Quran untuk perjelaskan Peringatan Allah di dalamnya, mulalah mereka pertikaikan terjemahan itu kononnya ia bukanlah Al Quran.

Nampak sangat mereka memang tak mahu jadikan Al Quran sebagai Peringatan, tetapi cukuplah sekadar nyanyian.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Wed Aug 18, 2010 11:32 pm

salam

jadi masa kanak2 dulu juang tahu bahasa arab lah .. sekarang dah lupa .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Thu Aug 19, 2010 1:06 am

Juang wrote:
Salam,

Kalau kita lihat zaman kanak-kanak dahulu, mana ada kitab riwayat hadis diajar tajwidnya walaupun riwayat itu guna bahasa Arab juga? Tetapi kenapa Al Quran hanya ditekankan pasal sebutan dan tajwidnya? Anak-anak disuruh menghafal ayat-ayat Al Quran dalam bahasa Arab secara berlagu, tetapi riwayat hadis mereka tonjolkan terjemahannya tanpa meletakkan nilai terjemahan riwayat hadis itu berbeza dengan riwayat hadis yang dalam bahasa Arab.

Tetapi kalau ada sesiapa bawa terjemahan Al Quran untuk perjelaskan Peringatan Allah di dalamnya, mulalah mereka pertikaikan terjemahan itu kononnya ia bukanlah Al Quran.

Nampak sangat mereka memang tak mahu jadikan Al Quran sebagai Peringatan, tetapi cukuplah sekadar nyanyian.

Salam,

Itulah yang kita hairan. Allah tak ajar al-quran disyairkan dan tak patut buat begitu, mereka pergi buat juga.

Tapi, bila ahli syair ajar buat begitu mereka main ikut sahaja. macam manalah mereka nak dapat peringatan kalau mereka jadikan ayat-ayat al-quran setakat dinyanyikan sahaja?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Thu Aug 19, 2010 3:23 am

Salam

Alquran Adalah Qalamullah.
Jika di baca dengan Bahasa Arabnya dengan bertajwid, dan dengan sedikit keindahan agar kedengaran indah ayat ayat Allah itu, dan di lakukan dengan hati yang iklash kerana Allah

Walaupun tidak memahami petunjuk /erti dan makna....Apakah Allah lemah untuk membentuk diri manusia / memberi rahmatnya juga petunjuk dengan menanamkan kefahaman atau elok pekerti sedang mereka sendiri pun tidak sedari akan kurniaan itu.

Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Thu Aug 19, 2010 3:23 pm

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam..

siapa yg mengada-adakan tu saudra..

apakh org2 yg menerangkn Al-quran itu mengada-adakn.....

mcm tu nabi pun xyah wujud lah....

Salam,

Orang yang mengada-ngadakan sesuatu di atas nama Tuhan dan rasulnya tanpa sebarang authoriti.


salam...

mungkin nabi tdk beri authoriti kpd saudara tolominda....

tu yg sauadra marah kot.... Smile

sebagaimana org yahudi begitu marah apabila nabi muhammad dtg bukan dr bangsa mereka... Very Happy

org yg meyakini ALLAH dan Rasul... meyakini authoriti yg diberikan oleh nabi melalui wahyu ALLaH..

Sabda Nabi...

".... ulamak adalah pewaris nabi...." ( Hadis Riwayat Imam Bukhari )...... Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Thu Aug 19, 2010 3:34 pm

iltizam wrote:

Alquran Adalah Qalamullah.

Menurut Alquran:

ALQURAN BUKANLAH QALAMULLAH

TETAPI

PERKATAAN RASUL YANG MULIA.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Thu Aug 19, 2010 8:56 pm

iltizam wrote:
Salam

Alquran Adalah Qalamullah.
Jika di baca dengan Bahasa Arabnya dengan bertajwid, dan dengan sedikit keindahan agar kedengaran indah ayat ayat Allah itu, dan di lakukan dengan hati yang iklash kerana Allah

Walaupun tidak memahami petunjuk /erti dan makna....Apakah Allah lemah untuk membentuk diri manusia / memberi rahmatnya juga petunjuk dengan menanamkan kefahaman atau elok pekerti sedang mereka sendiri pun tidak sedari akan kurniaan itu.


Salam,

Apa yang Allah cipta dan buat itu ada fungsinya masing-masing dan tidak sia-sia.

Al-quran diturunkan supaya menjadi peringatan kepada kita. Maknanya, jika kita membaca peringatan itu, sudah tentu kita mahu memahaminya bukan sekadar mengagumi keindahan ayat-ayatNya.

Jika kita berfikiran begitu, sudah tentu kita mengabaikan peringatan Allah itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Fri Aug 20, 2010 2:04 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam..

siapa yg mengada-adakan tu saudra..

apakh org2 yg menerangkn Al-quran itu mengada-adakn.....

mcm tu nabi pun xyah wujud lah....

Salam,

Orang yang mengada-ngadakan sesuatu di atas nama Tuhan dan rasulnya tanpa sebarang authoriti.


salam...

mungkin nabi tdk beri authoriti kpd saudara tolominda....

tu yg sauadra marah kot.... Smile

sebagaimana org yahudi begitu marah apabila nabi muhammad dtg bukan dr bangsa mereka... Very Happy

org yg meyakini ALLAH dan Rasul... meyakini authoriti yg diberikan oleh nabi melalui wahyu ALLaH..

Sabda Nabi...

".... ulamak adalah pewaris nabi...." ( Hadis Riwayat Imam Bukhari )...... Smile

Salam,

Nabi tidak pernah memberi authoriti kepada sesiapa untuk mewakili beliau. Dia hanya menyampaikan apa yang dipertanggungjawabkan ke atasnya untuk disampaikan iaitu wahyu-wahyu Tuhan iaitu Al-Quran. Oleh itu sepatutnya tiada siapa yang berhak mendakwa mereka pewaris Nabi dan seumpamanya. Apa yang perlu semua orang buat adalah percaya kepada apa yang telah Nabi sampaikan, memikirkan mesej-mesejnya dan patuh tanpa berbelah bagi.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Fri Aug 20, 2010 9:19 am

Salam,

Biasanya orang yang berkata "akulah pewaris Nabi", itu menunjukkan mereka adalah orang-orang yang "masuk bakul angkat sendiri".

Sebenarnya semua kita adalah pewaris Nabi iaitu bermula daripada Nabi Adam. Bukankah kita daripada keturunan Adam juga?

Tetapi bila Al Quran setakat dijadikan nyanyian bukannya sebagai peringatan, itulah sebabnya mereka tak sedar mereka kena penyakit berbangga diri macam iblis.

Allah suruh mewarisi Nabi Adam, mereka pergi warisi perangai iblis. Apalah manusia itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 29, 2010 1:51 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam..

siapa yg mengada-adakan tu saudra..

apakh org2 yg menerangkn Al-quran itu mengada-adakn.....

mcm tu nabi pun xyah wujud lah....

Salam,

Orang yang mengada-ngadakan sesuatu di atas nama Tuhan dan rasulnya tanpa sebarang authoriti.


salam...

mungkin nabi tdk beri authoriti kpd saudara tolominda....

tu yg sauadra marah kot.... Smile

sebagaimana org yahudi begitu marah apabila nabi muhammad dtg bukan dr bangsa mereka... Very Happy

org yg meyakini ALLAH dan Rasul... meyakini authoriti yg diberikan oleh nabi melalui wahyu ALLaH..

Sabda Nabi...

".... ulamak adalah pewaris nabi...." ( Hadis Riwayat Imam Bukhari )...... Smile

Salam,

Nabi tidak pernah memberi authoriti kepada sesiapa untuk mewakili beliau. Dia hanya menyampaikan apa yang dipertanggungjawabkan ke atasnya untuk disampaikan iaitu wahyu-wahyu Tuhan iaitu Al-Quran. Oleh itu sepatutnya tiada siapa yang berhak mendakwa mereka pewaris Nabi dan seumpamanya. Apa yang perlu semua orang buat adalah percaya kepada apa yang telah Nabi sampaikan, memikirkan mesej-mesejnya dan patuh tanpa berbelah bagi.

Salam.....

saudara tolokminda....

kenape wahyu-wahyu banyak tapi ada satu sahaja iaitu Al-quran.....

tetapi saya meyakini wahyu-wahyu itu adalah Al-quran dan Hadis.....



Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 29, 2010 1:53 am

Juang wrote:
Salam,

Biasanya orang yang berkata "akulah pewaris Nabi", itu menunjukkan mereka adalah orang-orang yang "masuk bakul angkat sendiri".

Sebenarnya semua kita adalah pewaris Nabi iaitu bermula daripada Nabi Adam. Bukankah kita daripada keturunan Adam juga?

Tetapi bila Al Quran setakat dijadikan nyanyian bukannya sebagai peringatan, itulah sebabnya mereka tak sedar mereka kena penyakit berbangga diri macam iblis.

Allah suruh mewarisi Nabi Adam, mereka pergi warisi perangai iblis. Apalah manusia itu. Smile

Salam.....

bolehkah saudara juang bawa satu dalil ada ulamak yang pernah mengatakan "akulah pewaris Nabi"......

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Sun Aug 29, 2010 7:34 pm

Salam.



Quote :
Salam,
Biasanya orang yang berkata "akulah pewaris Nabi",
itu menunjukkan mereka adalah orang-orang yang "masuk bakul angkat sendiri".

jika mengikut fikiran yang logika, boleh ke masuk bakul angkat sendiri tu.
Memang tak menjadi pun .
Jika kita dah tahu orang yang memasukkan dirinya ke dalam bakul dan cuba mengangkatnya sendiri, kita biarkan saja angan angan mereka itu .

Seorang yang benar berilmu tidak meletakkan dirinya ke Darjat GURU.
tetapi orang lain yang Meletakkannya dan memanggilnya mendarjatkannya sebagai Guru.

ini kerana Orang yang berilmu / ulama' amat arif sekali siapakah Guru atau siapakah pewaris NABI, atau siapakah pewaris Sunnah yang sebenarnya.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?   Today at 8:05 am

Back to top Go down
 
Al-Quran: Nyanyian atau Peringatan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 9 of 9Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: